Berlingske fortæller, at en del hjertepatienter ikke søger læge eller venter for længe selv ved kritiske symptomer. Søg læge, hvis du har brug for det, lyder den kraftige opfordring fra Hjerteforeningen.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

”Hjertelæge slår alarm: Vi oplever komplikationer nu, som vi ikke har set de seneste 20 år.” Sådan lyder overskriften i Berlingske 23. november 2020.

I artiklen fortæller Jens Flensted-Lassen, overlæge og professor i kardiologi på Syddansk Universitetshospital, at man i coronakrisens første bølge fandt ud af, at antallet af patienter med blodpropper i hjertet faldt drastisk. Det viste sig, at de hjertepatienter, der faktisk fandt ind på hjerteafdelingerne, ofte kom flere dage for sent. Bl.a. gjorde frygten for at blive smittet, at hjertepatienterne ikke søgte hjælp. Ifølge Jens Flensted-Lassen ser historien nu ud til at gentage sig.

– Vi kan se nu, at vi som samfund ikke har lært af første bølge. Min kliniske fornemmelse er, at flere patienter med blodpropper i hjertet overses, fordi hele systemet er indstillet på corona, siger Jens Flensted-Lassen, der også er formand for Dansk Hjerteregister.

Anne Kaltoft er adm. direktør i Hjerteforeningen og opfordrer til, at kritisk syge søger den rette hjælp.

– Det er afgørende, at vi ikke taber hjertepatienterne her. I Hjerteforeningen opfordrer vi alle, der har mistanke om hjertesygdom, til at søge hurtig hjælp, og har man brystsmerter, skal man ringe 1-1-2.  Man skal hellere ringe én gang for meget end én for lidt, siger Anne Kaltoft.

VIDEO: Se video her med Anne Kaltoft, der opfodrer danskerne til at søge rette hjælp