Hjerteforeningen glæder sig over, at regeringen har præsenteret en strategi for udrulning af vaccination mod coronavirus (COVID-19). Læs her, hvad vi ved aktuelt, og hvad det betyder for hjertepatienter.

Torsdag den 27. november kom der en god nyhed, da regeringen kunne fremlægge sin plan for udrulning af vaccination mod coronavirus (COVID-19). Mange detaljer skal fortsat afklares, men i  Hjerteforeningen hilser forskningschef Gunnar Gislason udsigten til udrulning velkommen på vegne af landets hjertepatienter og pårørende.

– Vi har alle sammen ventet i lang tid på vaccinen. Og den er nu for alvor på vej. Derfor er det glædeligt, at vi kan se, at de danskere, som er i øget risiko for at få et alvorligt sygdomsforløb med COVID-19, hvis de smittes, herunder de mest sårbare hjertepatienter, er blandt de første til at få vaccinen, siger Gunnar Gislason.

Han peger på, at vaccinen tilbydes, når de første vacciner er godkendt og leveret til Danmark, og at den vil være både frivillig og gratis. Det forventes ifølge Sundhedsstyrelsen, at vaccinationsindsatsen påbegyndes i starten af 2021, måske lidt før.

Sundhedsstyrelsen beskriver på sin hjemmeside, at vaccinationer vil forløbe i faser, hvor grupper i størst risiko prioriteres først. Styrelsen opdeler faserne i målsætninger, hvoraf den første inkluderer de cirka 1,5 million danskere i særlig risiko, herunder de mest sårbare hjertepatienter.

LÆS: Du kan se udrulningsplanen her på Sundhedsstyrelsens hjemmeside

Sundhedsstyrelsen gør opmærksom på, at den vil sikre ”løbende information om vacciner og valgte målgrupper gennem borgerrettede kampagner. Personer i målgruppen vil derudover, så vidt muligt, modtage tilbud og information om vaccination fx via e-Boks eller information på deres arbejdsplads, plejebolig mv. Borgere, der skal vaccineres i de regionale COVID-vaccinationscentre, skal selv booke tid.”

Bliv ved med de gode vaner

Forskningschef Gunnar Gislason siger:

– Som vi kan se af udrulningsplanen, forventer Sundhedsstyrelsen med de første vacciner, der modtages, at man nok skal vaccineres to gange med nogle ugers mellemrum, for at vaccinen har effekt. I forhold til dette, men også mere generelt, vil jeg gerne opfordre til, at vi følger myndighedernes gældende anvisninger og retningslinjer om forebyggelse af smitte, og at vi også her er gode til at tage hensyn og tålmodigt passe på hinanden. Lad os holde fokus på at glæde os over, at der er hjælp på vej til Danmark og de danske hjertepatienter.

Gunnar Gislason peger på, at vaccinerne er et yderligere supplement til de allerede igangsatte tiltag for at få styr på epidemien. Tiltag, der gør, at vi forhåbentlig snart kan vende tilbage til vores dagligdag, som den var før coronakrisen.

Han påpeger dog samtidig, at regeringens plan er et udtryk for det mest optimistiske scenarie.

– Planen forudsætter, at godkendelserne går igennem, og at vi får leveret vacciner til Danmark. Vi ved ikke, hvor mange doser vi får uddelt i første omgang, hvor længe vaccinationen giver immunitet, og fuldstændig præcist hvor tit man reelt faktisk skal genvaccineres.

Gunnar Gislason opfordrer til, at vi som samfund fastholder de gode vaner, herunder bl.a. at mødes i kun små forsamlinger, holde afstand, sørge for god håndhygiejne og bruge håndsprit.

– Det er den eneste måde at holde epidemien på afstand på, indtil vi får vaccineret et tilstrækkeligt antal personer til at afbryde epidemien. Så vi skal blive ved med de gode vaner, vi har fået.

Udrulningsplanen

Du kan læse regeringens udrulningsplan her på Sundhedsstyrelsens hjemmeside

Se udsnit af planen i stor størrelse ved at klikke på oversigten herunder:

Kilde: Sundhedsstyrelsen.