I 78 ud af 100 tilfælde påvirkede coronavirus (COVID-19) hjertet, viser tysk forskning. Forskningen virker troværdig, konstaterer Hjerteforeningens forskningschef og minder om at følge anbefalinger om afstand og hygiejne.

Coronavirus kan have en effekt over længere tid, hvis du bliver smittet. Så meget ved forskerne allerede. Mens nogle mennesker mister smags- og lugtesansen, får andre besvær med åndedrættet og trykken for brystet.

Nu har tyske forskere fundet ud af – hvilket er omtalt i tidskriftet Jama Cardiology at coronavirus (COVID-19) påvirker hjertet efter endt sygdom selv hos smittede, der ikke var indlagt. Professor i infektionsmedicin på Rigshospitalet Jens Lundgren bemærker forskningen og resultaterne og peger på, at man i Tyskland har undersøgt 100 patienter, der har overstået coronavirus, hvorefter forskerne har sammenlignet dem med personer, der ikke har været coronasyge. Til DR siger han:

– Man kunne ved en meget grundig undersøgelse af hjertet hos dem med COVID-19 se, at relativt mange af dem havde haft en påvirkning af hjertet. Der var en betændelsestilstand i hjertemusklen, siger Jens Lundgren.

Tallene viser, at forskerne kunne se en påvirkning af hjertet hos 78 ud af de 100 smittede med coronavirus.

De tyske forskere tager dog en række forbehold og ønsker mere forskning om emnet, herunder påvirkningen af hjertet, før man kan sige noget med sikkerhed.

Jens Lundgren siger til DR:

– Det er vigtigt at blive ved med at lave de her undersøgelser i forskellige patientpopulationer for at være helt sikker på, at det er et gennemgående træk. I videnskaben snakker vi om, at vi bygger en mur af forskellige byggesten. Det her er en sten i den mur, som vi bygger op med viden om coronavirus.

Hos Hjerteforeningen kalder forskningschef Gunnar Gislason forskningen fra de tyske kolleger meget interessant og vigtig.

– Undersøgelsen viser, at der selv hos patienter med mild coronavirus (COVID-19) kan være tegn på påvirkning af hjertet, og det er vigtigt, at vi undersøger, om det har følger på langt sigt, eller om det normaliserer sig igen. Der er ingen tvivl om, at COVID-19 er en kompleks sygdom, som kan ramme patienterne på flere måder, og derfor er det vigtigt, at vi undersøger det grundigt. Forskning er et vigtigt våben mod sygdomsiger Gunnar Gislason.