Hjertepatienter og andre i risiko for et alvorligt forløb ved influenza kan fra 1. oktober gratis blive vaccineret mod influenza.

OPDATERING 21. oktober: Pneumokokvaccinen (mod lungebetændelse) er udsolgt for nu, men ifølge Statens Serum Institut (SSI) bør de praktiserende læger have lagre af vaccinen liggende. Skulle man opleve, at ens egen praktiserende læge ikke har flere vacciner til rådighed, opfordrer SSI til, at man kontakter omkringliggende praktiserende læger, alternativt en vaccinationsklinik.

Igen i år kan du få en gratis influenzavaccination, hvis du lider af hjerte-kar-sygdom, er fyldt 65 år eller fx har en kronisk lungesygdom. Men i år er det særligt vigtigt at huske at blive vaccineret, hvis du tilhører risikogruppen for et alvorligt influenzaforløb. For selv om corona har fyldt – og stadig fylder – det hele, kan influenza være ganske alvorlig for nogle grupper af borgere, for hvem sygdommen kan udvikle sig livstruende.

– Er man i særlig risiko for et alvorligt forløb ved COVID-19, så er man det også ved smitte med influenza. Og influenza er ikke forsvundet, bare fordi vi har talt rigtig meget om corona. Derfor er det meget vigtigt at blive vaccineret mod influenza, hvis man er hjertepatient, understreger forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason.

Corona og influenza samtidig

Han fortæller, at influenzasæsonen er startet tidligt i år, og at det derfor er vigtigt ikke at tøve med at tage imod den gratis vaccination. Ikke mindst fordi der er risiko for et særligt kompliceret forløb, hvis man bliver smittet med influenza og corona samtidig.

– Især i år, hvor vi også har corona i samfundet, er det vigtigt at huske influenzavaccinationen. Man kan nemlig blive smittet med begge dele samtidig, og det kan blive ganske alvorligt, siger Gunnar Gislason.

Hvis du er fyldt 65 år eller tilhører en særlig risikogruppe for influenza, kan du fra 1. oktober i år og frem til 21. januar 2021 få en gratis influenzavaccination hos din egen læge eller på apoteket.

Tilbuddet om gratis influenzavaccination gælder til dig, der:

• Er fyldt 65 år
  • Er førtidspensionist
  • Lider af en hjerte-kar-sygdom
  • Har type 1- eller type 2-diabetes
  • Har en kronisk lungesygdom
  • Er gravid i 2. eller 3. trimester
  • Har visse kroniske sygdomme eller risikofaktorer (spørg hos din læge eller på dit apotek).

Spørg eventuelt egen læge

Influenza-vaccinen er gratis, hvis du tilhører en af de ovennævnte risikogrupper. Alle øvrige skal selv betale. Det koster ca. 200 kr.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du kontakter egen læge, hvis du er i tvivl. Egen læge kan vurdere, om du har anden alvorlig sygdom eller kronisk lidelse end de listede, som medfører, at du er i øget risiko.

Når det gælder influenza, er det ifølge Sundhedsstyrelsen alle hjerte-kar-patienter, som anses for at være i risiko for et alvorligt forløb, hvis de bliver smittet med influenza.

Når det gælder COVID-19, er der nogle hjerte-kar-patienter, som er i øget risiko, mens andre ikke vurderes i højere risiko end den almene befolkning. Du kan læse mere om risikogrupperne for COVID-19 her

Husk også pneumokokvaccinationen

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man ved samme lejlighed tager vaccination mod pneumokokker (lungebetændelse), som ligeledes er gratis for udvalgte risikogrupper. Hjerteforeningen bakker op om denne anbefaling.

Det er egen læge, som vurderer, om man tilhører en af de risikogrupper, som er omfattet af det gratis tilbud om pneumokokvaccination. Grupperne omfatter:

• personer over 65 år
  • beboere på plejehjem eller andre typer af ældre/pleje boliger
  • børn under 18 år med udvalgte kroniske sygdomme (herunder visse hjertesygdomme)
  • personer med andre alvorlige sygdomme, som ifølge lægelig vurdering medfører øget risiko

Bestil tid til vaccination hos din læge, dit apotek eller det sted, du plejer at blive vaccineret.

Du kan læse mere om influenza- og pneumokokvaccination og målgrupperne på Sundhedsstyrelsens hjemmeside:

sst.dk/da/Influenza

sst.dk/da/Pneumokokvaccination