23-årige Anna er frivillig og hjertepatient. Ved siden af sine kandidatstudier i dansk på SDU er hun Hjerteforeningens næstformand i lokalforeningen Koldings bestyrelse. Få her hendes historie om, hvorfor hun nyder at være frivillig.

I dag er det Frivillig Fredag, hvor landets frivillige fejres. Læs hilsenen herunder fra Anna, der er frivillig i Hjerteforeningen.

Gør det, hvis du har tiden og lysten, og gør det der, hvor det giver mening for dig at være frivillig – lysten skal drive værket. Det er fantastisk at være frivillig og giver meget tilbage til en selv. Samtidig lærer man meget og får skabt fantastiske relationer på tværs af alder, baggrund og overbevisninger.

Jeg hedder Anna, jeg er frivillig og hjertepatient. Jeg er 23 år og læser til dagligt en kandidat i dansk på SDU og bor i Kolding sammen med min kæreste.

Jeg har valgt at blive frivillig, da det først og fremmest giver rigtig god mening for mig i forhold til det sted, jeg er i livet. Mit valg om at blive frivillig i Hjerteforeningen udspringer hovedsageligt af, at jeg selv er hjertepatient med to medfødte hjertefejl. Da jeg var tre måneder, blev jeg opereret for et hul i hjertet. Derudover lever jeg stadig med en hjerteklap, som ikke fungerer optimalt, denne går jeg til kontrol for på Skejby Sygehus, og som det ser ud nu, kan jeg sagtens leve med den resten af mit liv. At være hjertesyg er ikke noget, jeg mærker noget til i min hverdag, men selvfølgelig skal jeg kontakte dem, hvis der er noget ekstraordinært, jeg gerne vil.

På mit studie valgte jeg at skrive opgave om det at være frivillig i Hjerteforeningen. Dette forudsatte selvfølgelig en masse research, hvilket gjorde et stort indtryk på mig, og på den baggrund gik jeg ind i Hjerteforeningen som frivillig.

Jeg er næstformand i lokalforeningen Koldings bestyrelse, og lige nu består mange af mine opgaver i – sammen med formanden – at administrere lokalforeningen og de opgaver, som vi sammen med den resterende bestyrelse beslutter.

Du kan også blive frivillig og læse mere om det her.