TV 2 CHARLIE og Hjerteforeningen samlede lørdag aften over 30 millioner ind til foreningen ved det store, direkte indsamlingsshow Hjertegalla 2020.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

For niende gang afholdt Hjerteforeningen i samarbejde med TV 2 CHARLIE lørdag aften Hjertegalla.

Det var i år med Michèle Bellaiche, Jes Dorph-Petersen og Christian Degn i værtsrollerne, og de bød i løbet af aftenen velkommen til bl.a. Vild med dans-dommer Britt Bendixen, der selv har gennemgået en større hjerteoperation, og skuespiller Robert Hansen, der fortalte sin historie om at være hjertepatient og have en lille søn.

Den særlige pris Årets Hjerteredder gik i år til 16-årige Michaela Billbo Tanderup, der som 14-årig reddede sin mors liv (læs på tv2.dk). Prisen blev overrakt af Villy Søvndal, der selv i 2013 måtte træde tilbage som udenrigsminister efter en blodprop i hjertet.

Flere end 30 millioner kroner samlet ind

I alt blev der i år indsamlet 30.636.580 kroner. Et beløb, som både TV 2 CHARLIE og Hjerteforeningen er meget imponerede over.

– Hjertegalla 2020 har været udskudt siden marts på grund af coronakrisen, og alligevel har danskerne valgt at bakke massivt op om indsamlingen. Det er både rørende og rart. På TV 2 CHARLIE er vi glade og stolte over at være en del af så vigtig en indsats, og at det lykkedes os at afholde et flot indsamlingsshow med de restriktioner, der jo stadig er, det kan man kun glæde sig over, siger Mads Volck, redaktør på TV 2 CHARLIE.

– Vi er meget taknemmelige for, at danskerne igen i år støtter hjertesagen. Flere end en halv million danskere lever med en hjertesygdom, og det rammer både den enkelte og vedkommendes pårørende. Så en stor tak til TV 2 CHARLIE for et langt og godt samarbejde og også til alle de virksomheder og fonde, der støtter Hjerteforeningen, siger Anne Kaltoft, der er adm. direktør i Hjerteforeningen.

Penge til forskning og forebyggelse

De indsamlede penge går først og fremmest til forskning og forebyggelse af hjertesygdomme.

– Fire ud af fem tilfælde af hjertesygdom kan sandsynligvis forebygges, så vi skylder hinanden at gøre alt, hvad vi kan, for at undgå hjertesygdom, siger Anne Kaltoft.

Læs mere om vores hjerteforskning her.