I dag bliver de første danske hjertestartere koblet på internettet med såkaldt Internet of Things-teknologi (IoT-teknologi). Det gør det muligt at overvåge den enkelte hjertestarter i døgndrift og dermed sikre, at den virker, hver gang uheldet er ude.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Det er Hjerteforeningen og Telenor, der med tech-virksomheden Seluxit som leverandør har taget initiativ til at opgradere Hjerteforeningens mange hjertestartere med IoT. Opgraderingen starter i dag, og til august vil de første 39 hjertestartere være opgraderet.

Normalt vedligeholdes hjertestartere slet ikke eller i bedste fald kun via jævnlige servicebesøg. Det kan give en falsk tryghed og i værste fald være fatalt, hvis en hjertestarter er ude af drift i en ulykkessituation. Derfor gik Hjerteforeningen og Telenor tilbage i januar sammen med Seluxit om at udvikle en intelligent IoT-løsning for at sikre, at hjertestarterne altid er klar til brug.

 

Mange snakker om IoT – for få handler

I første omgang bliver alle de af Hjerteforeningens hjertestartere, der hænger i eller ved landets fakta-butikker, opgraderet med den nye teknologi. Det drejer sig om i alt 39 hjertestartere. Arbejdet starter i dag, og i løbet af den næste uges tid vil de første 9 hjertestartere blive opgraderet. De næste 30 vil efter planen været opgraderet i starten af august.

– Der bliver talt rigtig meget om IoT i disse år. Det er selvfølgelig fint at have ideer og gode hensigter. Men ord gør det ikke alene. Der skal handling bag. Det er derfor med stor tilfredshed, at vi i Telenor i samarbejde med Hjerteforeningen og Seluxit i dag kan montere Danmarks første IoT-hjertestarter, siger Jan Rasmussen, der er erhvervschef og ansvarlig for IoT og erhvervsløsninger i Telenor.

Med IoT er det muligt at gennemføre en intelligent og konstant overvågning. Hver enkelt hjertestarter er udstyret med en række sensorer, der er koblet på Telenors landsdækkende netværk. Så snart en sensor registrerer, at en hjertestarter fx mangler batteri, har været udsat for hærværk eller af anden årsag ikke er funktionsdygtig, sender den en besked, så problemet kan blive løst med det samme.

– De færreste er klar over, hvad vi i dag kan løse med IoT. I Telenor hjælper vi kunder og samarbejdspartnere med at konkretisere mulighederne og klart definere problemet, som teknologien i sidste ende skal løse. Samtidig tager vi en faciliterende rolle i forbindelse med udvikling af produktet eller løsningen, hvilket vores arbejde for Hjerteforeningen et godt eksempel på, siger Jan Rasmussen.

 

Kvalitet er afgørende

Rent praktisk sker opgraderingen, ved at hver hjertestarter får monteret en enhed med forskellige sensorer, der overvåger hjertestarteren 24 timer i døgnet. Enheden er udviklet af Aalborg-virksomheden Seluxit.

– Det har været vigtigt for at os at udvikle en enhed, der også kan bruges på eksisterende hjertestartere. Det duer ikke, hvis man skal ud og udskifte alle landets hjertestartere for at opgradere dem med IoT. Det skal være plug-and-play, så det er nemt at gå til, siger Daniel Lux, der er administrerende direktør i Seluxit.

Han peger samtidig på, at den løsning som Telenor og Seluxit leverer til Hjerteforeningen, adskiller sig fra andre forsøg med IoT og hjertestartere ved at overvåge selve hjertestarteren, og ikke kun skabet.

– Ved at have både optisk og akustisk overvågning minimerer vi risikoen for fejlalarmer, der fx udløses af larm i omgivelserne. Og ved at overvåge selve hjertestarteren i stedet for skabet, kan vi ikke bare se, om den er funktionsdygtig eller ej. Vi kan også med stor nøjagtig forudse, hvornår den får brug for næste servicetjek, forklarer Daniel Lux.

 

Hjerteforeningen: Et spørgsmål om liv og død

I Hjerteforeningen glæder man sig over, at samarbejdet med Telenor og Seluxit nu begynder at vise de første resultater.

– Hjertestop er et spørgsmål om liv og død, og derfor er det helt afgørende, at man kan stole på, at hjertestarteren virker, når man står over for et menneske med hjertestop. Jeg tror, at alle, der løber efter en hjertestarter, forventer, at udstyret er 100 procent i orden. Desværre ved vi, at der kan gå forglemmelse i den, når først man har anskaffet sig en hjertestarter, og at der kan være utydelighed med hensyn til, hvem der har ansvaret for, at den bliver vedligeholdt. Derfor er vi rigtig glade for, at Hjerteforeningen sammen med gode samarbejdspartnere kan være med til at sikre døgnovervågning og garanteret vedligehold. Det kan ganske enkelt være med til at redde liv, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.

Opgraderingen af de 39 hjertestartere rundt om i landets fakta-butikker er en del af optakten til Hjerteforeningens årlige Landsuddeling, hvor alle har mulighed for at gå sig til en gratis hjertestarter. Landsuddelingen afholdes i år søndag den 30. august.

Yderligere info om mulighed for at få en gratis hjertestarter: gådigtilenhjertestartet.dk.

 

FAKTA

Opgraderingen af Hjertestartere med IoT starter i dag. I løbet af den kommende uge bliver de første 9 hjertestartere opgraderet, og det gælder hjertestartere på følgende adresser:

fakta, Taulov, Adelvej 63, Fredericia

fakta, Vejlevej 101 E, Fredericia

fakta, Hjallesevej 142-144, Odense M

fakta, Nyborgvej 93-95, Odense C

fakta, Tvedvej 139 A, Svendborg

fakta, Vesterløkken 4, Svendborg

fakta, Ringvej Syd 84, Viby J

fakta, Silkeborgvej 340, Åbyhøj

fakta, Nørre Alle 16, Hørning

 

Henover sommeren vil yderligere 30 hjertestartere bliver opgraderet. Det gælder bl.a. hjertestartere i København, Slagelse, Vordingborg, Nyborg, Nordborg, Ringkøbing, Herning, Odder, Silkeborg, Horsens, Viborg, Aalborg, Frederikshavn med flere.