Vi kæmper for at udbrede hjertestartere til hele Danmark, når vi den 30. august afholder årets Landsuddeling for andet år i træk. Her kan du se, hvor vi indtil nu har sat hjertestartere op. Vær med.

Den 30. august kan du deltage i vores Landsuddeling. Og du kan se på kortet herunder, at hvert bidrag nytter. Kortet viser, hvor vi har hængt hjertestartere op allerede.

På kortet (se nederst op siden her) er der 342 røde ikoner, som viser alle de hjertestartere, der er uddelt til grupper efter Landsuddelingen 2019. Derudover kan du se 39 blå ikoner uddelt til fakta-butikker for det overskydende beløb fra Landsuddelingen i 2019. Læs om samarbejdet med fakta

Og vi er i fuld gang med at samle kræfterne til Landsuddelingen 2020. Allerede nu er der tilmeldt 350. 57 grupper deltog også sidste år – og gentager nu succesen, så de modtager et serviceabonnement til den hjertestarter, de gik sig til sidste år. I alt har 1.272 tilmeldt sig.

– Vi er superbegejstrede for, at danskerne igen er klar på at gøre en forskel til årets Landsuddeling. Allerede før coronakrisen ramte, besluttede vi os for ,at Landsuddelingen skal være kontantfri. Vores kontantfrie indsamlingskoncept gør det muligt for deltagere og donorer at holde sig uden for smitteafstand af hinanden. Konkret betyder det, at du kan bidrage med MobilePay, når vi kommer til din dør, siger Stine Anne Jensen fra Landsuddelingen.

Du kan også deltage uden at forlade hjemmet. Nemlig ved at ”gå” en digital rute.

– Det betyder, at indsamleren ikke behøver at gå en indsamlingsrute fra dør-til-dør, men i stedet kan samle ind digitalt. Samler en indsamler 1.000 kroner ind, tæller det som en indsamlingsrute, forklarer Stine Anne Jensen.

Læs mere om digitale indsamlinger her

Vi kæmper sammen med fakta

Fakta er hovedsponsor for Hjerteforeningens Landsuddeling 2020. Det indebærer bl.a., at deltagerne i Landsuddelingen kan hente indsamlingsmaterialer i deres lokale fakta-butik helt op til Landsuddelingen søndag den 30. august.

– I Hjerteforeningen er vi meget taknemmelige for faktas store støtte til vores arbejde. I forvejen modtager vi mere end en million kroner om året fra faktas kunder, idet man i alle Faktas butikker kan donere sin returpant til hjertesagen. Og det betyder meget for os, at fakta bidrager aktivt til gennemførelsen af Landsuddelingen 2020, for vi håber på, at vi i det kommende år kan sætte yderligere mellem 400 og 500 hjertestartere op i Danmark, siger Anne Kaltoft, der er adm. direktør i Hjerteforeningen.

Overblik: Her hænger hjertestarterne

Ved Hjerteforeningens Landsuddeling 2019 blev Danmark gjort endnu mere sikkert for hjertet. Over 6.000 engagerede indsamlere deltog 28. april 2019 og samlede ind i grupper til 377 nye hjertestartere, opsat i hele landet.

Her kan du se, hvor de uddelte hjertestartere hænger i dag: