Plantebaseret kost er en de nye madtrends, som vil få meget opmærksomhed i 2020, men om vegetarkost eller veganerkost kan kombineres med hjertesundhed, svarer diætist Lotte Juul Madsen på her.

Artiklen her er et genoptryk og har været bragt tidligere på hjerteforeningen.dk.

Et studie fra 2018 publiceret i forskningstidsskriftet “Circulation” viser, at vegetarkost med æg og mejeriprodukter (lacto-ovo-vegetarkost) på linje med middelhavskost kan reducere risikoen for hjerte-kar-sygdom. Begge diæter er baseret på en sund kostsammensætning rig på frugt og grønt, fuldkorn og nødder og har et lavt indhold af kalorier og mættet fedt.

Studiet er det første af sin art, hvor de to diæter stilles op over for hinanden. Studiet viste, at begge diæter gav vægtreduktion og sænkning af henholdsvis LDL – i folkemunde også kaldet ”det lede kolesterol” – og såkaldt triglycerid.

– En vegetarkost kan derfor være et godt alternativ til middelhavskosten, hvis den sammensættes efter de hjertesunde principper, siger Hjerteforeningens diætist, Lotte Juul Madsen.

– Det modsatte kan dog også være tilfældet. For vegetarkost er ikke kun ensbetydende med hjertesundhed. Vegetarkost kan være fyldt med mættet fedt fra fed ost, smør, kokosfedt, fløde og creme fraiche, som ikke er gavnligt for hverken kolesteroltallet eller hjertet.

Den hjertesunde vegetar

Den hjertesunde vegetarkost er baseret på fuldkornsbrød, fuldkornspasta, grøntsager, kikærter, bønner, linser, frugt, nødder og sunde plantefedtstoffer. Når vegetarkost er hjertesund, vælges mejeriprodukterne fedtfattigt, mens kokosfedt undgås.

Nogle vegetarer spiser også fisk. Denne retning kaldes ”pesco-vegetar”, som betyder vegetar og fisk. Her er der yderligere fordele for hjertesundheden. 350 gram fisk anbefales nemlig ugentligt som en del af en hjertesund kost.

– Almindeligvis er du dækket ind med næringsstoffer, hvis du som vegetar spiser både mejeriprodukter og æg. Kosten skal være varieret, idet kvaliteten af kostens samlede indhold af protein er afhængig af, at du kombinerer flere forskellige proteinkilder. Alle kroppens muskler har brug for protein for at vedligeholde muskelmassen. Er proteinindtaget meget lavt, kan det betyde at der tæres på muskelmassen, herunder hjertemusklen, forklarer Lotte Juul Madsen.

Den hjertesunde veganer

Den hjertesunde veganerkost er baseret på fuldkornsbrød, grøntsager, bælgfrugter, frugt, nødder og sunde plantefedtstoffer.

Lotte Juul Madsen forklarer, at når du som veganer udelader både kød, fisk, fjerkræ, mejeriprodukter, mælk, ost og æg, er du i risiko for at få mangel på protein samt flere vitaminer og mineraler. Det handler specielt om D-vitamin, B12-vitamin og calcium, som kun findes i begrænset mængde i plantebaseret kost. Det er desuden vanskeligt at få dækket behovet for A-vitamin, B2-vitamin, jern, jod, selen og zink via vegetabilske fødevarer.

– Mangeltilstande gavner ikke hjertesundheden, og ej heller helbredet generelt. Det er derfor vigtigt at få god kostvejledning om madens sammensætning, hvis du lever vegansk med en hjertesygdom. Snak eventuelt med en diætist om kostens sammensætning, siger Lotte Juul Madsen.

På Fødevarestyrelsens hjemmeside Altomkost.dk kan du læse meget mere om kostsammensætning samt finde vejledende kostplaner til både vegetarer og veganere. Klik her for at læse mere.

Kilde

“Vegetarian and Mediterranean diet may be equally effective in preventing heart disease, Circulation Journal Report”.