Med små justeringer, som du selv er herre over, kan du gøre restaurantbesøget hjertevenligt

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Restaurantbesøg er som regel hygge, selvforkælelse, nydelse og gode madoplevelser. Men ofte er de også mindre hyggelige for hjertesundheden, når smør, fløde og store portioner bliver en del af de gode gastronomiske stunder.

Du kan dog selv skrue på et par knapper undervejs i måltidet, så ikke blot din mave og dine smagsløg men også dit hjerte bliver taknemmeligt for sådan en aften.

Hjerteforeningens diætist Lotte Juul Madsen kommer her med fem gode råd til at gøre dit restaurantbesøg mere hjertevenligt.

Drop brødkurven og spar de ligegyldige kalorier

På mange restauranter indledes måltidet med en kurv med brød og smør. Ubevidst spiser vi af brødet, alene fordi det er der.

– Det er sjældent her, vi får den store kulinariske oplevelse, og et stykke lyst brød med smør gavner ikke hjertet, siger Lotte Juul Madsen, der er diætist i Hjerteforeningen. Spiser man 2-3 skiver brød med smør, mens man venter på hovedmåltidet, så kan måltidet nemt løbe op i for mange kalorier. Så spring brødkurven over, og gem appetitten til det ”rigtige” måltid, anbefaler Lotte Juul Madsen.

Bestil vin i glas

Vi drikker og spiser mindre, når tingene ikke er umiddelbart tilgængelige. Og omvendt, som med brødet ovenfor, indtager vi mere, når det står lige foran os.

– Bestiller I en flaske, så vil I højst sandsynligt tømme den, og det svarer til tre glas pr person. Bestiller I derimod et glas hver, så vil I være opmærksomme på, om I bestiller et glas mere og et mere…. I bliver tvunget til at tage stilling for hvert nyt glas, I ønsker. Således bliver det nemmere at nøjes med mindre, siger Lotte Juul Madsen.

Vælg salat eller grønsagssuppe til forret

Grønt er sundt og godt for hjertet. En grøn forret lægger en god bund, indeholder kun få kalorier og øger dagens samlede indtag af grønsager – så det er nemmere at få sine 6 om dagen.

– Når måltidet starter sundt, bliver der plads til at nyde lidt af saucen til hovedretten, siger Lotte Juul Madsen.

Spis fisk til hovedret

Fisk er blevet lidt af en luksusvare, og en lækker anrettet fiskeret kan sagtens konkurrere med en god bøf. For hjertet er fisken også det bedste valg, forklarer Lotte Juul Madsen:

– Fisk gavner sundheden med de umættede fedtsyrer, det lave kalorieindhold og det gode indhold af vitaminer og mineraler. Et lækkert valg, og et sundt valg – ikke mindst for hjertet.

God kaffe er en fin dessert

Hvor sulten er man egentlig efter forret og hovedret og et glas vin eller to? Ofte bestiller man desserten som en del af en tre-retters menu, men du kan med fordel vente med at bestille sidste ret, indtil du har spist hovedretten og har haft tid til at mærke efter.

– Bestil ikke dessert af vane, men gør det kun de gange hvor du virkelig har lyst. Skulle du alligevel have brug for lidt sødt, så er en god kop kaffe eller te og et lille stykke fint indpakket chokolade af god kvalitet et langt sundere valg, anbefaler Lotte Juul Madsen.

Nudging: Nye veje til en hjertesund livsstil