William har en sjælden hjertefejl, Ebsteins anomali (hvor klappen mellem højre forkammer og højre hjertekammer er forskudt ned i højre hjertekammer, red.), og i denne særlige tid med coronavirus (COVID-19) er Williams mor, Julie, ekstra bekymret for sin søn.

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona

– William er i risikogruppen. Vi ved ikke, hvordan han reagerer, hvis han bliver ramt af coronavirus – og jeg tør faktisk slet ikke tænke tanken, siger Julie.

I starten var Julie og hendes mand, Anders, ikke så bekymrede for coronavirussen, men nu er de begge enige om, at det er en meget skræmmende drejning, situationen har taget.

Julie og Anders har haft kontakt til Williams hjertelæge for at høre, hvordan de skal forholde sig til Williams situation under COVID-19-epidemien.

– Vi kontakter vores hjertelæge første gang, da virussen lige er kommet til Danmark. Vi spørger, om vi skal tage nogle særlige forholdsregler for Williams skyld. Meldingen er, at det skal vi ikke – ud over at følge Sundhedsstyrelsens anvisninger. Da coronavirussen for alvor sætter sine spor i Danmark, og landet bliver lukket ned, kontakter vi lægen igen. Vi kan godt fornemme, at situationen er voldsommere end først antaget, siger Julie.

William er robust

Hjertelægen siger, at William er robust, selvom han har en alvorlig hjertesygdom, og lægens bedste vurdering er, at William vil få et mildt forløb, hvis han bliver smittet. Forældrene får at vide, at de skal bruge deres sunde fornuft med god hygiejne som altid og holde øje med Sundhedsstyrelsens udmeldinger og råd.

Hjertelægens råd giver Julie og Anders rigtig meget ro, selvom bekymringerne stadig fylder meget i deres hverdag.

Det er, særligt når familien er ude på den lokale legeplads, at bekymringerne fylder. De tænker hele tiden på at holde afstand og vaske og afspritte deres hænder. Familien tager også sine forholdsregler i forbindelse med indkøb. De forsøger at handle en gang om ugen, så de undgår at være steder med mange mennesker.

Julie og Anders har valgt, at de ikke ser familiemedlemmer og venner, imens coronakrisen står på. I stedet bruger de FaceTime, når de skal snakke med bedsteforældrene. Familien får nogle gange hjælp til indkøb, og indimellem får den også leveret hjemmebag.

– Vi tænker på, hvordan vi bedst kan beskytte William, siger Julie.

Forældrene tager alle de forbehold, de kan, og så trøster de sig med, at William, trods sin alvorlige hjertefejl, er robust.

– Vi håber ikke, at virussen rammer ham, for hans hjerte-lunge-kredsløb er i forvejen svækket på grund af hans sygdom, siger Julie.

Familien har kontakt med en anden familie, hvis barn har samme hjertefejl.

– I en situation som denne er det en kæmpe hjælp at have nogen at dele sine bekymringer med, siger Julie.

Hjerteforeningen forsker i hjertet. Støt vores arbejde her.

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona