Virusudbruddet får nu konsekvenser også for Hjertegalla 2020. Hjerteforeningen prioriterer sammen med TV 2 danskernes sundhed højest, og sammen følger de retningslinjerne fra regeringen. Derfor udsættes Hjertegalla på ubestemt tid.

Hjertegalla er altid en fejring af livet og hjerterne. Og sådan er planerne stadig – datoen for afholdelsen bliver dog ændret, meddeler Hjerteforeningen og TV 2 nu.

Efter udmeldingerne fra regeringen står det klart, at situationen med coronavirus (COVID-19) i Danmark har nået et nyt niveau. TV 2 følger retningslinjerne og har derfor besluttet, at Hjertegalla 2020, der skulle være sendt direkte på TV 2 Charlie lørdag den 21. marts, er udskudt på ubestemt tid. Hjerteforeningen bakker selvsagt op om den ansvarlige beslutning på vegne af danskernes sundhed.

”Efter onsdagens udmeldinger fra myndighederne fokuserer TV 2 bemandingen mod nyheder og aktualitet, mens andre liveprogrammer udsættes eller udgår,” skriver TV 2 i en officiel udmelding og fortsætter:

”Hvordan tingene ser ud herefter, vil TV 2 tage stilling til, alt efter hvordan situationen i Danmark udvikler sig.”

– En troværdig nyhedsdækning har afgørende betydning i den situation, vi oplever nu, og vi tager situationen meget alvorligt, siger TV 2’s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen.

– Vi har de seneste uger – også fordi vi var den første institution i Danmark, der blev ramt af COVID-19 og havde karantæneramte medarbejdere – løbende gearet vores organisation til nye regler og påbud. Således er vi også klar til nu at tage de nødvendige næste skridt, der bakker op om regeringens udmelding om at sende så mange medarbejdere hjem som overhovedet muligt og samtidig køre stationen på en minimumsbemanding centreret om de væsentlige nyheder.

Hos Hjerteforeningen siger administrerende direktør Anne Kaltoft:

– Vi har alle et ansvar for at passe på hinanden. Derfor er udsættelsen en logisk konsekvens af virusudbruddet, som vi alle er påvirket af for tiden. Men vi ved samtidig, at Hjertegalla altid er en fejring af netop livet og hjerterne, og at showet bliver en påmindelse om, netop hvor vigtigt det er, at vi fejrer sammenholdet, når vi skal afholde det. Hvornår finder vi ud af, men jeg glæder mig til Hjertegalla på trods af udsættelsen her.

Afstemningen om Årets Hjerteredder 2020 er sat på pause, indtil en ny dato for Hjertegalla foreligger. Allerede afgivne stemmer tælles med, når afstemningen sættes i gang igen.

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona