Der er godt nyt. Rigshospitalets hjerteafdeling har åbnet et helt nyt rum til mindre operationer, og det vil give plads til flere patienter, der skal have lukket et hul i hjerteskillevæggen eller skiftet en hjerteklap. Det skriver Rigshospitalet i en pressemeddelelse.

Rummet er til de såkaldte hybride procedurer, hvor kirurger og hjertelæger arbejder sammen, fx fordi man både skal gennem lysken med et kateter for at sprøjte kontrastvæske ind og samtidig skal lave en lille åbning mellem ribbenene for at nå ind og operere i hjertet. Det giver også mulighed for at skifte operationsmetode undervejs, hvis der under en kateteroperation bliver behov for at skifte til en åben operation.

– Med det nye hybridrum kan vi følge med det behov, der er i befolkningen, og dermed undgå at sende patienter fra Sjælland og Hovedstaden til andre dele af landet. Så det er en stor og vigtig ting for afdelingen og for patienterne, at vi nu har åbnet hybridrummet, siger Nikolaj Ihlemann, der er overlæge på Hjertemedicinsk Klinik, i pressemeddelelsen.