Hav først og fremmest fokus på sundheden frem for et vægttab, og hvor meget du vejer, anbefaler Hjerteforeningen. Men hvordan bliver du sundere? Få her svaret på, hvordan små ændringer i hverdagen på sigt gavner dit hjerte i stor stil.

Slankekure og trendy diæter er et no go. For de virker ikke. Langt størstedelen  af os tager de tabte kilo på igen efter en kur og nogle gange med flere kilo til følge end før slankekurenSlankekure øger risikoen for yoyo-vægt, hvor vægten ryger op og ned – og dét er farligt for hjertet

Men hvad kan du så gøre? Jo, heldigvis er der en masse små ændringer, der gavner din sundhed.

– Det handler om, at du har fokus på sundheden fremfor tallet på badevægten, siger Natasha Selberg, der er ernæringsfaglig konsulent i Hjerteforeningen.

Hun henviser til, at en vej frem mod det fokus kan være at bruge ”små skridt-metoden”, hvor du laver små og gradvise, men mere permanente ændringer af, hvad, hvor meget eller hvordan du spiser til hverdag, og hvor meget du rører dig.

– Små skridt-metoden gør det lettere at lave mindre justeringer i din hverdag, så du dermed i højere grad lykkes med din livsstilsændring. Det gælder om at få nogle sunde vaner ind i hverdagen, i familielivet, på arbejdet og hjemme og sætte nogle rammer for det usunde. Det vigtige ved små skridt-metoden er, at den består af overkommelige, små ændringerder tager udgangspunkt i dine vaner og din hverdag og er realistiske steps, du kan tage i din hverdag for at blive sundere.

Natasha Selberg opfordrer til, at du finder ud af, hvilke konkrete, små skridt der er relevante og realistiske for dig.

11 små ændringer i din kost med stor effekt på bare ét år

Herunder kan du læse et par håndfulde af Sundhedsstyrelsens eksempler på, hvordan du med hensyn til din kost kan tage små skridt til store ændringer. Herudover kan du også ændre på motionsvanerne. Vi anbefaler ikke vægttab som et mål i sig selv, men har valgt at nævne antal tabte kg herunder for at illustrere én ud af flere effekter af livsstilsændringen.

1. Udskifter du 100 g lyst brød til aftensmaden hver dag med 100 g grøntsager ekstra, svarer det til 6,9 kg om året.
  2. Drikker du ½ liter light sodavand i stedet for ½ liter sukkerholdig sodavand hver dag, svarer det til 5,9 kg om året.
  3. Dropper du fedtstof på brødet, hvis du dagligt spiser smør på to skiver rugbrød, svarer det til 3 kg om året.
  4. Spiser du to skiver 20+-ost dagligt i stedet for to skiver 45+-ost hver dag, svarer til 1,6 kg om året.
  5. Udskifter du den daglige spandauer med en banan, svarer det til 6 kg om året.
  6. Spiser du et æble i stedet for 50 g lakridskonfekt hver aften, svarer det til 4,5 kg om året.
  7. Drikker du 1 glas vin og 1 glas vand tre gange om ugen i stedet for at drikke 2 glas vin tre gange om ugen, svarer det til 1,1 kg om året.
  8. Spiser du 1 appelsin dagligt i stedet for 1 glas appelsinjuice, svarer det til 0,9 kg om året.
  9. Drikker du kaffe, te eller vand hver gang i stedet for 3 øl fem gange om ugen, svarer det til 8,1 kg om året.
  10. Drikker du 2 kopper caffe latte med sødmælk, kan du erstatte det med minimælk hver gang. Det svarer til 2,9 kg om året.
  11. Spiser du opbagt sovs hver dag, kan du erstatte den med jævnet sovs. Det svarer til 3 kg om året.

For at ovenstående virker, skal følgende være gældende:

1) Du er overvægtig.

2) Din vægt er stabil ved starten, og du laver ikke andre samtidige ændringer med hensyn til, hvad du spiser og drikker eller med hensyn til din fysiske aktivitet.

3) Du har haft den gamle vane konsekvent over længere tid.

4) Du bliver ved med den nye vane konsekvent over længere tid.

5) Du kompenserer ikke ved at spise og drikkemere af noget andet.

Kilde: Sundhedsstyrelsen.

VIGTIGSTE: Her er nøglepointerne:

• Slankekure virker ikke. Langt de fleste tager de tabte kilo på igen, så slankekure er ikke vejen frem.
  • Slankekur øger risikoen for yoyo-vægtNår vægten svinger op og neder det ikke sundt og skader hjertetSvingende vægt øger risikoen for blodprop.
  • Det er derfor vigtigt at finde livsstilsændringer, som er realistiske, og som du kan holde i længden. Sunde vaner, som du kan blive ved med at have på langt sigt.
  • Det handler om at have fokus på sundheden frem for tallet på badevægten.
  • Små skridtmetoden gør det lettere at lave mindre justeringer i din hverdag og dermed i højere grad lykkes med en livsstilsændring. De små skridt er overkommelige små ting, du kan gøre i din hverdag for at blive sundere
  • Det gælder om at få nogle sunde vaner ind i hverdagen, i familielivet, på arbejdet og hjemme og sætte nogle rammer for det usunde.
  • Find ud af, hvilke konkrete, små skridt, der er relevante og realistiske for dig.
  • Det afgørende er, at du ikke tager de tabte kilo på igen bagefter. Du opnår et varigt vægttab, når du laver varige vaneændringer.

FÅ MERE VIDEN: Sundhedsstyrelsens materiale

Hjerteforeningen anbefaler, at vægttab ikke er dit fokus, men at en sundere og holdbar livsstil tilpasset dine behov er vejen frem. Vi samarbejder dog løbende med Sundhedsstyrelsen, der har følgende materiale, du kan læsere nærmere i om livsstilsændringer og små tips med stor indflydelse på hverdagen.

Bevar normalvægten med en hjertesund livsstil