Peter Wæde Hansen er Hjerteforeningens første ph.d.-studerende, der bliver færdig. Hans studie er uhyre vigtigt for ikke kun det kardiologiske men hele det medicinske område, siger forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason.

Ny, vigtig viden om, hvordan forskellige lægemidler påvirker hinanden, kommer fra ph.d.-studerende Peter Wæde Hansen. Han er Hjerteforeningens første ph.d.-studerende og er netop blevet færdig med sin afhandling, som ifølge forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason er første skridt på vejen til at udvikle metoder, der hurtigere kan finde lægemidler, som er problematiske at anvende på samme tid.

– Hans studie er uhyre vigtigt for ikke kun det kardiologiske, men hele det medicinske område, siger Gunnar Gislason.

International forskningsafdeling

Lægemidler kan påvirke hinanden og gøre virkningen af et eller flere af lægemidlerne mere potente eller mindre virksomme. Når et lægemiddel først er på markedet, er det svært at opdage disse uønskede effekter kaldet lægemiddel-lægemiddel-interaktioner. Oftest skal disse opdages gennem indberetninger fra sundhedspersonalet om lægemiddelbivirkninger, men disse bivirkninger bliver sjældent indberettet, og der kræves samtidig en del indberetninger, før et mønster kan opdages.

Peter Wæde Hansens ph.d.-afhandling er Hjerteforeningens første.

– Målet var at oprette en international forskningsafdeling i Hjerteforeningen, og Peter er den første ph.d., som bliver færdig. Hans artikler er blevet publiceret i internationale videnskabelige tidsskrifter, og nu kan andre forskere blive inspireret af hans arbejde, siger Gunnar Gislason, som i dag står i spidsen for et hold af hele seks ph.d.-studerende, postdocs og seniorforskere.

Vigtigt for hjertesagen

Han mener, at det er helt afgørende, at Hjerteforeningen med sin forskningsafdeling kan sætte fokus på emner, som er vigtige for både patienter og pårørende og er med til at styrke viden om hjertesygdomme.

– Det giver os mulighed for at prioritere emner, som er vigtige for sagen, og som genererer ny viden uafhængig af andre forskere, siger Gunnar Gislason.

Peter Wæde Hansen forsvarer sin afhandling onsdag den 11. december kl. 14.