Ny forskning viser, at ketonstoffer har en markant effekt på patienter med hjertesvigt. Forskningen vækker glæde i Hjerteforeningen på vegne af patienterne, men yderligere forskning er nødvendig, siger forskningschef

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Ketonstoffer er kroppens eget superbrændstof, som den danner under stress og længere tids faste. Ketonstoffer fås også som kosttilskud, der kan hjælpe med at øge stofskiftet og give ekstra energi.

Læger og forskere fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet har for nylig publiceret et forskningsstudie i et førende amerikansk tidsskrift. I studiet har de undersøgt effekten af ketonstoffer, når de bliver givet til patienter med hjertesvigt.

Resultaterne viser, at hvis ketonstofferne bliver sprøjtet direkte ind i patienternes blodårer, så stiger hjertets pumpekraft med 8 procent. Samtidig øges den mængde blod, som hjertet pumper ud, med 2 liter – svarende til en stigning på 40 procent.

Det skriver Region Midtjylland i en pressemeddelelse.

Hos patienter med hjertesvigt har hjertet nedsat pumpekraft, og netop derfor er resultaterne så opløftende. Forskerne ved endnu ikke, hvad keton præcis gør ved hjertet. Men faktum er, at hjertet pumper mere effektivt, hvis kroppen får et tilskud af ketonstoffer.

Unikke fund

– Det er unikke og fantastisk spændende fund. I de resultater kan der ligge begyndelsen til en ny behandling til patienter med hjertesvigt, siger Henrik Wiggers, overlæge på Hjertesygdomme på Aarhus Universitetshospital.

I Hjerteforeningen er forskningschef Gunnar Gislason positiv over for resultaterne.

– Det er glædeligt, at vi finder veje til at hjælpe patienterne med hjertesvigt. Derfor er forskningen her væsentlig, og den er desuden godt udført. Det er samtidig vigtigt at sige, at dette ikke er noget, som kan anbefales på nuværende tidspunkt, og at der er lang vej fra et eksperimentelt studie, til at man kan anbefale ketonstoffer som eventuel behandling, siger Gunnar Gislason.

Studiet er udført i samarbejde med kolleger fra afdelingerne Diabetes og Hormonsygdomme samt Nuklearmedicin og PET. Henrik Wiggers’ kollega, post.doc. Roni Nielsen fra Hjertesygdomme, er førsteforfatter på arbejdet.

– Resultaterne ser meget lovende ud, og der kan være et stort potentiale i den type behandling.

Idéen til at lave et studie med hjertepatienter og ketonstoffer kommer fra diabetesområdet. Her har man i de senere år studeret de såkaldte SGLT2-hæmmere, som bruges til medicinsk behandling af personer med type 2-diabetes.

Medicinen har også vist sig at have god effekt på hjertesvigtpatienter, og en af grundene til det kunne være, at SGLT2-hæmmere kan aktivere kroppens egne ketonstoffer.

VIDEO: Se video om Hjerteforeningens forskning, som du kan støtte

STØT FORSKNINGEN I DAG