Vil du gerne spise mere klimavenligt, men samtidig spise mad, der er godt for dit hjerte? Den mad, vi vælger at spise, og dens produktionsmåde har stor indflydelse på både vores sundhed, men også miljøet og dermed planetens sundhed.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Global fødevareproduktion er en af de største miljøsyndere, der påvirker både klima og økosystemer. Det er dog ikke muligt at stoppe med at spise og producere mad, men du kan dog gøre meget med den mad, du vælger at spise, og træffe nogle bevidste valg.

Sådan lyder beskeden fra Hjerteforeningens ernæringsfaglige konsulent, Natasha Selberg.

Hun peger på, at der i starten af 2019 udkom en stor rapport fra initiativet EAT-Lancet, hvor en lang række forskere har undersøgt, hvad vi bør spise for både at leve sundt, forebygge sygdomme og samtidig tage hensyn til planetens sundhed.

– Rapporten viser, at vi skal spise under halvt så meget rødt kød og sukker, som vi gør i dag. Den viser også, at vi i forhold til i dag skal spise mere end dobbelt så mange nødder, frugter, bælgfrugter og grøntsager. Skal du gøre planeten en tjeneste, skal du spise maksimalt én bøf om ugen. Og mindre end fire æg om ugen. Derudover anbefaler forskerne, at man begrænser sit forbrug af mælkeprodukter til det, der svarer til et glas mælk om dagen, forklarer Natasha Selberg.

Den bedste vej til en mere klimavenlig kost er altså helt kort at skrue ned for kødet og op for det grønne.

– Vi skal væk fra der, hvor kødet spiller hovedrollen i måltidet og definerer rækkefølgen af indkøb til fx aftensmaden – bare tænk på retter som koteletter i fad og svensk pølseret. Først tænker du på kødet og derefter på, hvad du vil servere til. Vi skal have vendt det på hovedet, skrue op for og tage udgangspunkt i grøntsager og bælgfrugter og vælge eventuelt kød som tilbehør.

Brug kostrådene

Grøntsager, bælgfrugter og fuldkornsprodukter, der anbefales som en del af en hjertesund kost, har en forholdsvis lav miljøpåvirkning.

Vi spiser samtidig for meget mad og i for store mængder, og hvis man skruer ned for energiindtaget og mængden af underlødige fødevarer som søde drikkevarer, kager og slik, der ikke bidrager med fibre, vitaminer og mineraler, vil det også gavne både sundhed og miljø. En reduktion af det røde og forarbejdede kød og de fede mejeriprodukter vil også føre til positiv synergi i forhold til både miljø og sundhed, siger Natasha Selberg.

Helt overordnet vil du spise mere klimavenligt, hvis du spiser efter de ti kostråd – som vi også kalder ”de hjertesunde principper” – hvor der er fokus på en mere plante- og fuldkornsbaseret kost fremfor kød, sukker og mættet fedt, og samtidig spiser med måde.

– Problemet er, at vi med en traditionel, gennemsnitlig dansk kost ikke er så gode til at spise efter kostrådene. Så lige dér skal vi som danskere være lidt ekstra skarpe, hvis vi vil spise både hjertesundt og klimavenligt.

De fleste undersøgelser viser, at et skift fra en typisk vestlig kost til en sund kost i tråd med anbefalingerne reducerer miljøpåvirkningen. Dette har DTU-fødevareinstituttet for nyligt bekræftet – at hvis man spiser efter kostrådene, så spiser man også klimavenligt.

7 skarpe råd til, hvordan du gør

Der er heldigvis rigtig god sammenhæng mellem de hjertesunde anbefalinger og en klimavenlig kost. Du får her 7 gode råd til at spise mere klimavenligt og samtidig gøre noget godt for din hjertesundhed:

1. Spis mindre kød – især det røde og forarbejdede kød.

Kødproduktion er dyrt i naturressourcer og belaster vores klima, og så er mindre kød gavnligt for hjertet. Oksekød og lammekød har en særligt stor klimabelastning, mens kyllinge- og svinekød belaster klimaet langt mindre. Fyld tallerkenen med farverige grøntsager, fuldkornsprodukter og proteinrige bønner og linser og gør kød til tilbehør, der kun spises et par gange om ugen.

2. Spis fisk og skaldyr i stedet for kød og vælg de rigtige.

Fisk og skaldyr har et lavere klimaaftryk end kød. Forskellige typer af fisk har dog forskellig klimapåvirkning, så vælg mere bæredygtige fisk som sild og muslinger frem for rejer og fladfisk, der påvirker miljøet mere. Fisk med Ø-, MSC- eller ASC-mærket er det bedste valg, når du vil mindske miljøbelastningen og brugen af pesticider.

3. Spis årstidens frugt og grønt

Frugt og grønt er de fødevarer der belaster klimaet mindst, men gå efter grøntsager og frugt i sæson, da fx opvarmning af fx drivhus, køl og frys samt transport belaster klimaet. Gode danske kåltyper og rodfrugter om vinteren og de lette salater om sommeren med drivhusets tomater, agurker, peberfrugter og sommerens bær er gode klimavalg.

4. Spis masser af bælgfrugter

Bønner, linser og andre bælgfrugter er et godt alternativ til kød og en god kilde til protein og har en markant mindre klimabelastning end kød.

5. Spis kartofler frem for ris

Ris belaster klimaet mere end kartofler, fuldkornspasta og fuldkornsbrød, fordi risen ofte bliver dyrket på oversvømmede arealer, hvor der bliver frigivet drivhusgas.

6. Skru ned for de ”unødvendige” produkter

Det er fx kage, slik og søde drikke, da de hverken gavner kroppen eller planeten. Beregninger fra DTU fødevareinstituttet viser, at CO2-bidraget fra søde sager, snacks, sodavand og alkohol er næsten lige så høj som fra det røde kød.

7. Undgå madspild

Tilbered kun den mængde mad, du skal bruge, eller brug dine rester, hvis du har lavet for meget, i stedet for at smide dem ud. Planlæg de næste dages middagsretter med udgangspunkt i de madvarer, du allerede har i køleskabet.

Dét må du spise for kloden og dit hjerte

EAT-Lancet-rapporten fortæller, at du i gennemsnit må spise følgende hver dag:

• 0-14 gram okse- eller lammekød (i dag spiser vi i Danmark 75 gram)
  • Op mod 600 gram frugt og grønt (i dag spiser vi 380 gram)
  • 0 gram smør (i dag spiser vi 5 gram)
  • 232 gram fuldkorn (i dag spiser vi 55 gram)
  • Højst 31 gram sukker, sødemidler og lignende – gerne nærmere 0 gram (i dag spiser vi 49 gram).

Kilde: Videnskab.dk

Vil du vide mere?

Læs mere om den hjertesunde kost

DTU-fødevareinstituttet: “På vej mod en sundere og mere bæredygtig kost

Hvis du spiser efter madpyramiden spiser du samtidig klimavenligt. Madpyramiden er baseret på de ti kostråd. Læs mere på madpyramiden.dk og her på Madpyramidens side om klima.