Hjertemedicinsk afdeling på Odense Universitetshospital (OUH) bruger – som kun det andet sted i verden – et nyt system, der sparer indlæggelse i flere dage for patienter med forkammerflimren. Metoden er et stort fremskridt i behandling af patienter med forkammerflimren, mener Hjerteforeningens forskningschef

Hjerteafdelingen på Odense Universitetshospital har fra april afprøvet et nyt computersystem, der skærer operationen ned fra tre dage på hospitalet til en ambulant behandling. En af elementerne i den nye behandlingsform er, at der laves en 3D-computermodel af patientens hjerte – en slags præcist landkort – som lægerne kan operere ud fra.

Det skriver dr.dk

– Patienten slipper for at skulle bruge spildtid på hospitalet, at skulle igennem en CT-scanning, og samtidig sparer vi tid og ressourcer og indlæggelsestid på afdelingerne. Vi indfører også, at patienten kan komme hjem samme dag – selvfølgelig kun, hvis man er klar til det, siger overlæge og ph.d. Niels Sandgaard til dr.dk.

Håbet er, at de nye ambulante behandlinger kan gøre, at færre patienter er indlagt i en seng på de kommende supersygehuse. Og at flere skal behandles ambulant.

Hos Hjerteforeningen siger forskningschef Gunnar Gislason:

– Metoden er et stort fremskridt i behandling af patienter med forkammerflimren. Konstant forskning i nye behandlingsmetoder, der kan give patienterne kortere indlæggelse og samtidig samme gode resultater, er netop en af vores primære mål med forskningen i hjertesygdom. Ikke mindst den forskning, vi støtter hvert år fra Hjerteforeningen – alene i år har vi støttet hjerteforskning med over 20 millioner kroner.

Årligt bliver 500 patienter opereret for hjerteflimmer på OUH, og på nuværende tidspunkt har 50 patienter fået varmebehandling med den nye måde. Dr.dk skriver, at det fra 1. juni er planen, at alle patienter som udgangspunkt skal indskrives og udskrives samme dag.