En stor dansk screeningsundersøgelse for hjerte-kar-sygdomme nærmer sig sin afslutning. Delresultater viser en overraskende høj forekomst af abdominale aortaaneurismer. Meget relevant studie, siger Hjerteforeningens forskningschef.

DANCAVAS står for ”Danish Cardiovascular Screening Trial” og er en af de største screeningsundersøgelser i Danmark inden for hjerte-kar-området. Omkring 125 læger, sygeplejersker, radiografer, bioanalytikere og andre sundhedsprofessionelle på hospitalerne i Odense, Svendborg, Vejle, Silkeborg og Nykøbing Falster har de sidste fire år arbejdet med DANCAVAS. Det skriver Dagens Medicin.

45.000 mænd i alderen 65-74 år deltager i undersøgelsen. Aktuelt har cirka 11.000 været gennem screeningsundersøgelsens program, der inkluderer en tur i en CT-scanner, hvor mændene får lavet en scanning af hjertet for at finde tegn på åreforkalkning i kranspulsårerne. Herudover har de fået bedømt hjerterytme, CT-scannet de større arterier fra øregang til lysken for at finde tegn på eventuelle aneurismer og målt blodtryk på arme og ben for at påvise eventuel åreforkalkning i benene og forhøjet blodtryk. Og til sidst er der taget blodprøver til kontrol af blodsukker og kolesterol.

Studiet giver opdateret viden om forekomsten af aortaaneurismer blandt danske mænd i 65-74-årsalderen. Mens forekomsten er faldet i lande, vi normalt sammenligner os med, såsom Sverige og Storbritannien, forbliver den relativt høj i Danmark, skriver Dagens Medicin.

De foreløbige resultater fra DANCAVAS peger også på, at aortaaneurisme-patienter ofte har andre aneurismer. Det ansete tidsskrift Journal of the American College of Cardiology publicerede således tidligere på året et delresultat fra DANCAVAS, som viste, at 16 % af aortaaneurisme-patienterne også havde aneurismer andre steder end på aorta.

Hjerteforeningen begejstret for ny viden

– Studiet omhandler en meget vigtig gruppe af patienter, som vi har brug for ny viden om. Derfor er det glædeligt, at vi allerede med delresultaterne kan se, at studiet er frugtbart, så at sige. Størrelsen og grundigheden af studiet sætter vi stor pris på, da vi nu har valgt at bruge støttekroner på rammerne for denne forskning, siger forskningschef Gunnar Gislason fra Hjerteforeningen.

Med udgangspunkt i undersøgelsesresultaterne i DANCAVAS’ pilotstudie blev et større antal af deltagerne anbefalet forebyggende behandling. Omkring 40 % af studiets godt 1.300 deltagere blev anbefalet forebyggende medicinsk behandling.

DANCAVAS-undersøgelsen er finansieret med bidrag fra blandt andet Hjerteforeningen, Region Syddanmark, Odense Universitetshospital, Helsefonden, Det Frie Forskningsråd og CIMA, OUH’s eliteforskningscenter for arteriesygdomme.