Påske er lig med forår. Det er samtidig tid til at skifte vinterens varme supper, rodfrugter og kål ud med de lette retter og sprøde grønsager. Få vores 6 bedste idéer til lækker og hjertesund påskemad lige her fra Hjerteforeningens diætist Inger Larsen

Hvordan får du et flot og lækkert påskebord, hvor grønsager, friske krydderurter, sæsonens fisk og kylling forkæler smagsløgene med smag, farver og sprødhed?

Det lyder som en stor, ja, mundfuld. Men fortvivl ej. Du får vores 6 bedste tips til lækker og sund mad her i den søde påsketid udvalgt kun til dig fra Hjerteforeningens diætist Inger Larsen, som hver dag taler med og rådgiver hjertepatienter og pårørende i, hvordan sund mad også kan være lækker mad.

– Hvad vi putter i munden har indflydelse på, hvor godt vores hjerte har det. Men mange patienter og pårørende fortæller mig, at de er forbeholdne over, om maden kan være lækker og sund samtidig. Der må jeg bare sige: Ja! For at bevise det, har vi samlet vores bedste råd til lækre påskeretter, som forhåbentlig vil vække begejstring og gode stunder for alle, der vil samle familie og venner om hjertesund mad og madlavning, siger Inger Larsen.

6 madtips

1. Grønt

Vi kan i foråret få lækre, sprøde grønsager og friske krydderurter, som kan bruges til salater, grønne retter, pestoer og dressinger m.m. Forårsgrønt er fx gulerødder, asparges, tidlige kartofler, radiser, glaskål, spinat og mange forskellige grønne salater og rabarber. Forskellige krydderurter i foråret er fx purløg, persille, basilikum og ramsløg.

2. Fisk

Er en rigtig hjertesund og lækker forårsbebuder – server fisken i mange udgaver fx som en del af en salat og som tilbehør til de grønne retter og salater. I foråret kan fås: Torsk, lyssej, mørksej, kuller, kulmule, rødspætte, ising, sild, hornfisk, torskerogn, stenbiderogn, ørredrogn, blåmuslinger, østers, multe.

3. Kylling og lam

De to kødtyper er også noget, som mange forbinder med påske og forår. Kylling og andet fjerkræ har en lidt sundere fedtsammensætning end kød fra firbenede dyr. Lam er også en traditionel ret til påske, her kan med fordel vælges de magre udskæringer. Skær samtidig fedtet fra, når det skal serveres.

4. Koldt vandt

Når der serveres alkohol og søde drikke, kan der med fordel stilles koldt postevand på bordet – gerne med skiver af citron, lime eller agurk i og vælg de brede glas til vand og de små glas til alkohol og søde drikke.

5. Påskeæg

Det traditionelle slik i et æg er en fast del for mange, og her kan man med fordel for hjertet vælge mørk chokolade med en høj kakaoprocent – dvs. mindst 70% og gerne med fyld af marcipan. Mandler med de sunde fedtstoffer er hovedbestanddel af marcipan og sundt for hjertet. Vælg derfor få påskeæg i en god kvalitet frem for mange påskeæg i en tvivlsom kvalitet.

6. Påskesol

Nyd den dejlige påskesol, der langt om længe er kommet frem og varmer efter en lang vinter og i det små begynder at give os noget D-vitamin. Så kom ud og nyd en dejlig gåtur i det skønne påskevejr og brug også påsken til at komme ud og få oplevelser med familie og venner.

3 gode påskeopskrifter

Sild med urtecreme

Kylling i salat med grønt

Salat med torsk, æg og sennepssauce

Find flere opskrifter på vores opskriftssider

Kender du de 5 F’er

Hvordan lever jeg hjertesundt, er der mange, som spørger sig selv. Inger Larsens råd er enkelt:

– Det kan sagtens lade sig gøre, hvis man lever efter, at man de fleste dage i året vælger den hjertesunde livsstil med de 5 F’er. De 5 F’er: Frugt og grønt, Fisk, Fuldkorn, det rigtige Fedt og Fysisk aktivitet. Ved at følge dem giver det plads til, at man til højtider, fester og andre sammenhænge kan skeje ud med det, som måske ikke er helt så sundt, men noget som man sætter pris på.

De 5 F’er er:

Spis mindst 600 g Frugt og grønt om dagen

Spis 350 g Fisk om ugen

Vælg Fuldkorn

Spar på det mættede Fedt – og spis det sunde umættede fedt med måde

Vær Fysisk aktiv