Mønstret, som hjertet trækker sig sammen med, kan ifølge nyere forskning bruges til at spå om en persons risiko for hjertedød. Det er altid positivt, når vi kan få tidlige indikatorer på, hvem der er i risiko for at dø af hjerte-kar-sygdom, for så kan vi gøre mest muligt for at give rettidig hjælp, siger Hjerteforeningens forskningschef

Hjertet pumper. Trækker sig sammen. Samme mønster minut efter minut. Dén rutine kan ifølge forskere give værdifuld viden.

Nyere studie baseret på 1.138 hjertescanninger fra Østerbroundersøgelsen indsamlet i perioden 2001 til 2003 viser, at en person, hvis hjerte har en dyssynkron sammentrækning, er i højere risiko for at dø af en hjertesygdom senere i livet end en person, hvis hjerte sammentrækker sig synkront.

– Ved hjælp af meget avancerede ultralydsmetoder analyserede vi hjertescanningerne fra Østerbroundersøgelsen. Vi arbejdede med et mål for graden af, hvor synkrone sammentrækningerne var. Det mål sammenholdt vi med data, der viste, hvilke personer der senere var døde af hjerte-kar-sygdomme, og så, at en dyssynkron sammentrækning af hjertet indikerede en større risiko for hjertedød, siger forsker ved hjerteafdelingen på Herlev og Gentofte Hospital, Daniel Modin, som er førsteforfatter på studiet, til Dagens Medicin (for abonnenter).

Selv når der tages højde for forhøjet blodtryk, kolesterol og rygning, viste resultaterne samme tendens.

Hjerteforeningen støtter forskning

– Hjerteforeningen har støttet Østerbroundersøgelsen gennem alle årene, og vi glæder os over, at dette studie trækker på brugbar viden derfra. Vores sigte er altid at finde måder, hvorpå vi kan hjælpe danskerne med at gardere sig mest muligt mod hjerte-kar-sygdom og ikke mindst, så vidt det er muligt, at dø af hjerte-kar-sygdom. Og der er tidlig opspring vigtig. Dét hjælper studiet her til. Det er altid positivt, når vi få tidlige indikatorer på, hvem der i risiko for at dø af hjerte-kar-sygdom, for så kan vi gøre mest muligt for at give rettidig hjælp, siger forskningschef i Hjerteforeningen, Gunnar Gislason.

Forskerne kan ikke med sikkerhed forklare, hvorfor ”dyssynkron sammentrækning” af hjertet øger din risiko for hjertedød. Men Daniel Modin ser umiddelbart to forklaringer, der kan gøre sig gældende.

– Man mener, at en dyssynkron sammentrækning kan være en konsekvens af, at der sidder små mængder arvæv i hjertet, som så forsinker sammentrækningen af visse segmenter i hjertets muskulatur. En anden forklaring er, at det er små uopdagede forsnævringer på nogle af de kar, som leverer blod til hjertet – iskæmisk hjertesygdom – som forsinker sammentrækningerne, siger Daniel Modin til Dagens Medicin (for abonnenter).