Diabetikere har betydelig højere risiko for at få et hjerteanfald, og tyske forskere har nu fundet en af flere sammenhænge. Hjerteforeningens chefkonsulent efterspørger, at du bliver mere bevidst om risikoen for hjerteproblemer, hvis du har diabetes. Sund livsstil er stadig en god idé, lyder rådet.

Får du ikke medicinsk behandling er type 2-diabetikeres risiko for at får hjertesygdom 3-4 gange højere sammenlignet med personer uden diabetes. På samme måde er risikoen for at få hjertesygdom øget hos patienter med type 1 diabetes.

Tyske forskere fra universitet i München (TUM) har nu fundet én af årsagerne til, at personer med diabetes er i højere risiko for at få hjerteanfald. Forskningen er udgivet i ”Journal of the American College of Cardiology”

Det viser sig, at antallet af små blodårer rundt om hjertet bliver mindre, når en person får diabetes og ikke behandles. Det påvirker over tid hele hjertemusklen.

Forskerne forklarer til sciencedaily.com, at blodårerne rundt om hjertet skal forstås lige som et vejnetværk, og hvis få tilkørselsmuligheder er tilstoppet, er det overkommeligt, men hvis mange tilkørselsramperne er ødelagte, så fører det til skader på hjertet – og dermed en stærkt øget risiko for hjerteanfald.

– Diabetes kan være uopdaget og dermed ubehandlet  i patienter i mange år eller endda årtier. Over sådan en lang periode kan der forekomme massive skader, siger en af de tyske forskere, Rabea Hinkel.

De tyske forskere har endvidere gennemført forsøg med genterapi på grise med diabetes-påvirkede hjerter og vist, at man i nogen grad kan genskabe de små blodårer. Dette kan måske i fremtiden føre til nye behandlingsformer.

Vigtigt at finde ud af om man er i risiko

Hjerteforeningens chefkonsulent Mads Lind fra Forebyggelsesafdelingen peger dog på vigtigheden af tidlig opsporing af diabetes og en velreguleret behandling for at kunne forebygge, at diabetes medfører alvorlig hjertesygdom.

– Udover at vi kan opfordre til at spise sundt, motionere, ikke ryge og meget andet i forhold til livsstil, så er en generel bevidsthed om koblingen mellem de to sygdomme vigtig. Ikke mindst, hvis du har diabetes, siger Mads Lind.

RING: Du kan ringe til Hjerteforeningens Rådgivning på Hjertelinjen alle dagen mellem kl. 9. og 16 på 70 25 00 00. Her kan du få råd og vejledning om sygdom, behandling, forebyggelse og livsstil.