Amerikanske forskere har undersøgt, hvilken rolle religion kan spille for helbredet. Hjerteforeningens forskningschef peger på, at din deltagelse i fællesskaber – herunder også religiøse – kan have en positiv effekt for dit blodtryk.

Når man føler en tilknytning til et fællesskab, kan det betyde en sundere livsstil og mindre ensomhed, som gør, at man får det bedre mentalt. Og det kan mindske din risiko for forhøjet blodtryk og hjertesygdom.

Det fortæller Hjerteforeningens forskningschef Gunnar Gislason til Kristeligt Dagblad, der beskriver nyt forskningsstudie. Amerikanske forskere har undersøgt, hvilken rolle religion kan have på helbredet ved at lade to grupper af amerikanske kirkegængere gennemgå to forskellige sundhedsforløb, hvor de blandt andet skulle lære om sund kost, motion og stresshåndtering som en vej til et bedre helbred. Ud over at de i alt 373 personer i undersøgelsen alle var faste kirkegængere, havde de også det til fælles, at deres blodtryk var alt for højt, skriver Kristeligt Dagblad og citerer forskningschefen for følgende:

– At være en del af et fællesskab kan også føre til et lavere blodtryk og bedre blodtrykskontrol. Når man føler en tilknytning til et fællesskab, kan det betyde en sundere livsstil og mindre ensomhed, som gør, at man får det bedre mentalt. Og det er faktisk ligegyldigt, om man mødes om korsang eller i kirken, så det er svært at sige, om det er den religiøse del af vejledningen, livsstilen eller fællesskabet eller alle tre faktorer, der er årsagen, siger Gunnar Gislason til avisen.

Læs artiklen i Kristeligt Dagblad her