9 ud af 10 danskere får for meget salt. Hvis du får for meget salt, risikerer du at få for højt blodtryk og hjerte-kar-sygdomme. Bliv klogere på dine vaner med vores nye salttest, og få tips til, hvordan du nemt kan spise mindre salt i din hverdag.

For meget salt kan gå ud over dit blodtryk – og det kan føre til hjerte-kar-sygdomme. Derfor er det en rigtig god idé at være opmærksom på, hvor meget salt du spiser.

– Saltet, du drysser på maden ved bordet eller i madlavningen, er for de fleste ikke det store problem, siger ernæringsfaglig konsulent Natasha Selberg fra Hjerteforeningens Forebyggelsesafdeling.

Hun forklarer, at bidraget fra madlavning og bordsalt gennemsnitlig faktisk kun udgør 11-12 % af det totale saltindtag.

– Størstedelen af danskernes saltindtag kommer fra brød og kød og kødprodukter, som for eksempel kødpålæg. Men også ost, færdigretter og lignende bidrager også med en del.

Det er i det hele taget en god grund til at være opmærksom på de madvarer, vi får mest salt fra.

– Sammen med Fødevarestyrelsen har vi derfor udviklet en helt ny test, der gør det let for dig at få viden om dine saltvaner, og om du har behov for at lave justeringer. Vi håber, at rigtig mange vil tage testen, så vi ved få og nemme justeringer kan passe bedst muligt på vores krop og hjerte, siger Natasha Selberg.

Pas på blodtrykket

Vi danskere spiser i gennemsnit 9-11 gram salt om dagen. Det anbefales at spise maks. 5-6 gram salt om dagen.

– Så mange af os kan med fordel spise mad med mindre salt, understreger Natasha Selberg.

For meget salt i maden øger blodtrykket og påvirker andre faktorer, der øger risikoen for udvikling af hjerte-kar-sygdomme. Sparer du på saltet, falder dit blodtryk. Faldet er særlig stort, hvis du i forvejen har for højt blodtryk, er overvægtig eller ældre. Natasha Selberg forklarer:

– Som forbruger kan du gå efter madvarer med mindre salt, når du køber ind og foretage ”smarte valg” i de daglige måltider. Hvis du fx skifter dit traditionelle pålæg ud med rester fra aftensmaden kan du faktisk spare 1,7 gram salt (flere/andre eksempler?).

Tag vores nye salttest

Prøv testen og bliv opmærksom på dine saltvaner og få flere gode råd til hvad du selv kan gøre

PRØV SALTTEST

Testen er udviklet af Fødevarestyrelsen og Hjerteforeningen