Har du hjertesvigt? Så bør du blive vaccineret mod influenza hvert år. Vaccinen beskytter mod forværring af sygdommen og nedsætter risikoen for død, viser ny forskning støttet af Hjerteforeningen

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Snue, feber og en tur under dynen med influenza plejer at gå over efter et par dage, men for patienter med hjertesvigt kan selv en mild influenza forværre sygdommen og i værste tilfælde betyde dødsfald. Men en influenzavaccination en gang om året kan forhindre, at sygdommen forværres. Det viser ny dansk forskning, som netop er blevet offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Circulation.

Daniel Modin er en af forskerne og hovedforfatter på studiet. Han mener, at resultaterne er vigtig viden og vil komme patienter med hjertesvigt til stor gavn.

-Influenza er en alvorlig tilstand for hjertesvigtpatienter. En akut infektion øger kroppens behov for ilt og særligt feber er belastende for disse patienter. Med dette studie kan vi nu med god sikkerhed sige, at vaccinen beskytter mod forværring af hjertesvigt, så derfor er det vigtigt at forebygge med en influenzavaccination, siger Daniel Modin.

Få stikket først på sæsonen
Med udgangspunkt i danske registre har han sammen med andre forskere undersøgt 130.000 danskere med hjertesvigt i perioden fra 2003-2015. De kortlagde, hvor mange influenzavacciner de fik efter deres diagnose, hvornår fik de deres vaccination og om der var sammenhæng mellem vaccination og overlevelse. Selv efter at forskerne havde taget højde for alder, andre sygdomme, medicinforbrug og andre faktorer var resultaterne ikke til at tage fejl af. En influenzavaccination var forbundet med lavere risiko for, at hjertesvigtpatienterne ville dø i studieperioden.

– Vi fandt også, at jo flere vaccinationer de fik, og jo tidligere på influenzasæsonen, de blev vaccineret, jo lavere var risikoen for at dø, siger Daniel Modin.

Meget få bivirkninger
Studiet er det første i verden, som understøtter, at vaccinen har en gavnlig effekt på hjertesvigtpatienter, fortæller Gunnar Gislason, professor i kardiologi, forskningschef i Hjerteforeningen og medforfatter på undersøgelsen.

– Hidtil har Sundhedsstyrelsen anbefalet at blive vaccineret, hvis du er kronisk syg, 65 år eller derover eller er gravid uden at vide, om det havde en gavnlig effekt for patienter med hjertesvigt. Vores resultater understøtter disse anbefalinger, og derfor opfordrer jeg alle med hjertesvigt til at få en influenzavaccination hvert år. Vaccinen er gratis, kan fås hos egen læge, giver ikke influenza og har meget få bivirkninger, siger Gunnar Gislason.

Han anbefaler også, at hjertesvigtpatienter bliver vaccineret mod lungebetændelse (pneumokokker). Disse vaccinationer beskytter mod lungeinfektioner, som kan blive alvorlige, når du har hjertesvigt.

Omkring 61. 000 danskere lever med hjertesvigt, og hvert år er der omkring 12.000, der får stillet diagnosen.

Læs mere om studiet på Circulations hjemmeside.

Læs mere om hjertesvigt og influenzavaccination på hjertesvigt.dk