Alle os, som har en forkærlighed for chokolade, vil være glade for at høre, at et nyt dansk studie indikerer, at chokolade ikke blot kan have en positiv effekt på dit humør, men også på dit helbred

Studiet tyder på at risikoen for atrieflimren (hjerteflimmer) mindskes, når du spiser chokolade i små mængder. Du bør dog holde dig til den mørke chokolade med høj kakaoprocent på 70%, hvis du vil have helbredsmæssige fordele, lyder det fra klinisk diætist i Hjerteforeningen Inger Larsen.

Om studiet

Studiet fra 2017 er baseret på svar fra undersøgelsen ”Kost, kræft og helbred”, hvor 57.053 danskere i alderen 50-64 år i årene 1993-1997 har svaret på en række spørgsmål om deres kost. Forskerne har koblet svarene fra deltagerne til Landspatientregistret for at finde ud af, om forsøgspersonerne efterfølgende har fået konstateret atrieflimren. Resultaterne viser en sammenhæng mellem chokolade og reduktion af risikoen for at udvikle atrieflimren.

Forsøgspersoner, som spiste chokolade én gang om ugen (maks. 30 gram), havde reduceret risiko for atrieflimren. Indtagelse af chokolade 2-6 gange om ugen viste yderligere reduktion af risikoen.

Den gavnlige effekt ser dog ikke ud til at stige i takt med mængden af chokolade du indtager, hvis du spiser mere end 30 gram om dagen 2-6 dage om ugen. De forsøgspersoner som spiste mere end 30 gram chokolade om dagen, så ikke ud til at have nogen gavnlig effekt.

3.346 ud af de 57.053 forsøgspersoner fik konstateret atrieflimren.

Kilder Heartvidenskab.dk

Hvordan gavner chokolade?

Undersøgelsen lægger sig op ad den senere tids forskning, som viser at det muligvis er stoffet flavonoider, som findes i kakao, mørk chokolade, grøn te, rødvin, grøntsager, frugter og nødder, der har gavnlig effekt på helbredet. Studier tyder på, at flavonoider er godt, fordi det modvirker betændelsestilstande, åreforkalkning og kan reducere blodtrykket.

Men det er ikke lige meget hvilken type chokolade du spiser, siger klinisk diætist i Hjerteforeningen Inger Larsen: ”Det er den mørke chokolade med et kakaoindhold over 70%, som der er langt mest forskning og dermed dokumentation for, har en positiv effekt. ”

Alting med måde

Inger Larsen pointerer, at studiet ikke kan ses som en opfordring til at give los og spise løs af chokolade:

”De fleste undersøgelser viser, at den gavnlige effekt kommer, når der indtages mellem 10-30 gram mørkt chokolade dagligt, det er derfor, hverken hele eller halve plader chokolade der anbefales. Hvis mængden bliver for stor, kommer folk meget nemt til at indtage for mange kalorier, og så stiger vægten – og overvægt og fedme er en meget stor risikofaktor i forhold til at udvikle atrieflimren”

Du kan altså ikke spise dig sundere i chokolade.

”Vi anbefaler folk at vælge et stykke mørk chokolade med minimum 70 % kakao til kaffen/teen uden at få dårlig samvittighed, ” slutter Inger Larsen

Usikkerheder ved studiet

Det omtalte studie er et observationelt forskningstudie, som rummer nogle begrænsninger, da det i denne type studier er svært at tage højde for andre faktorer, som kan spille ind på, om man udvikler atrieflimren. Man kan med denne type studie ikke konkludere, at det rent faktisk er chokoladen, der bevirker, at chokoladespiserne i mindre omfang bliver ramt af atrieflimren. Livsstilsfaktorer som kost og motion, kan også have haft indvirkning på resultatet.

Et andet forbehold for tolkningen af studiets resultater er, at studiet ikke tager højde for hvilken type chokolade forsøgspersonerne har spist.

”Vi kan ikke sige med sikkerhed, at det er på grund af chokoladen, at folk får mindre hjerteflimmer. Vi kan kun sige, at der ser ud til at være en sammenhæng, ” siger biostatistiker ved Aalborg Universitetshospital og en af forfatterne bag studiet Martin Berg Johansen til videnskab.dk

Kilder videnskab.dk, heart

Derfor er studiet vigtigt

Forsker i Hjerteforeningen Jette Heberg finder også studiet interessant:

”Det er et interessant studie, og vi er altid glade for forskning, der omhandler betydningen af kost og livsstil for udvikling af hjerte-kar-sygdom. Det ville da være fantastisk, hvis chokoladeindtag kunne beskytte hjertet, men man skal være opmærksom på, at der her er tale om et meget begrænset ugentligt indtag af chokolade, og at studiedesignet indeholder mange usikkerheder, der betyder, at resultaterne skal fortolkes med forsigtighed. Men som sagt er det et spændende studie, og jeg glæder mig til at se, om flere fremtidige forskningsstudier kan underbygge en gavnlig effekt af chokolade på atrieflimren og andre hjerte-kar-sygdomme.”