Hjerteforeningens forskningsstøtte blev i år for første gang uddelt efter en ny struktur, som betyder større bevillinger og øget fokus på tematiseret forskning. Større projekter vil få flere penge, og fokus vil i høj grad være på at støtte de største forskningstalenter.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Fakta i artiklen

Artiklen herunder er over 1 år gammelt, og ligesom med al anden viden omtalt i en redaktionel sammenhæng kan den faktuelle virkelighed have udviklet sig siden publiceringen af artiklen. Bliver du i tvivl om en artikels faktuelle indhold, kan du altid skrive til madslo@hjerteforeningen.dk.

Forskningsstøtten går til 36 forskningsprojekter, der vil være med til at forbedre forebyggelsen og behandlingen af hjerte-kar-sygdomme og øge vores forståelse af årsagerne til sygdommene.

– Hjerteforeningen støtter i år forskning inden for biomedicin, forebyggelse og grundforskning med 22,4 mio. kroner. Tematisk forskning i kvinder og hjerte-kar-sygdom bliver støttet med godt 1,7 mio. kroner, 5,5 mio. kr. går til forskning inden for det præhospitale område og hjertestop, hvoraf 3,1 mio. kr. går til et enkeltstående nationalt projekt, og 600.000 kr. til forskning i hjerte-kar-rehabilitering, siger forskningschef i Hjerteforeningen, Gunnar Gislason.