Lørdag aften blev der ved Charlies Hjertegalla indsamlet rekordbeløb på 28.459.152 kr., og samme aften blev Emil Kjeldbjerg kåret til ”Årets Hjerteredder 2017”

13-årige Emil Kjeldbjerg gav sin mor hjertemassage i deres hjem og reddede hendes liv. God guidning fra alarmcentralen og førstehjælp i skolen hjalp ham. Og så havde han sammen med sin familie øvet hjertemassage på en førstehjælpsdukke.

Emil Kjeldbjerg var sammen med Birgit Rasmussen, Dorthe Laubuch og Bjarne Nørgaard Knudsen nomineret til Årets hjerteredder. Indtil fredag den 17. marts kl. 12 var det muligt på Hjerteforeningens hjemmeside at tilkendegive, hvilken hjerteredder der i særlig grad havde ydet en ekstraordinær indsats.

Der blev afgivet 3.309 stemmer. Og med næsten tre ud af fire stemmer blev Emil Kjeldbjerg kåret på fornem vis.

Det var fungerende sundhedsminister Karen Ellemann, der overrakte Emil Kjeldbjerg blomster, en check fra Østifterne på 10.000 kr. og en hjertestarter fra Hjerteforeningen.

– Hvert minut kan få afgørende betydning for, om et menneske med hjertestop overlever eller dør. Og der bliver heldigvis flere og flere, som griber resolut ind og hjælper andre i livstruende situationer. Men selvom flere i dag overlever et hjertestop end tidligere, så vil vi kunne redde endnu flere liv, hvis flere af os kan give livreddende førstehjælp. Derfor håber jeg, at Emil Kjeldbjerg og de andre nominerede til Årets hjerteredder kan inspirere andre til at yde livsvigtig hjælp, når det er allermest nødvendigt, sagde fungerende sundhedsminister Karen Ellemann i sin hyldesttale.

Emil Kjeldbjerg har endnu ikke besluttet, hvor han vil placere den hjertestarter, han modtog. Derimod er der sat adresse på de 10.000 kr.

– Jeg har aftalt med min mor, at pengene bliver sat ind på en konto, som er til, når jeg flytter hjemmefra, siger Emil Kjeldbjerg.

Alle er vindere

Hjerteforeningen havde i alt modtaget 58 indstillinger til ”Årets hjerteredder 2017” – det højeste antal nogensinde.

– Hver og én hjerteredder fortjener hyldest, anerkendelse og tak. De er alle vindere. Og hver eneste historie er rørende og vidner om modige indsatser, der har reddet liv. 58 liv. Men Emil Kjeldbjerg er i sandhed en handlekraftig ung mand, der ikke bare har reddet sin mor, men hele sin familie, siger Kim Høgh, Hjerteforeningens administrerende direktør.

Du kan indstille til Årets hjerteredder 2018 her