Fuldkorn er generelt godt, men undersøgelse viser, at rug og havre er de allerbedste sorter, hvis du vil forebygge blodprop i hjertet. Det er en god idé at variere den type fuldkorn, man spiser, påpeger Hjerteforeningen

”Jeg er havren, jeg har bjælder på. Mer’ end tyve tror jeg på hvert strå. Bonden kalder dem for mine fold. Gud velsigne ham den bondeknold.” Sådan lyder 1. vers i Aksel Agerbys 100 år gamle vise, ”Jeg er havren”. Men helt en bondeknold er man nok ikke, hvis man er glad for havre. Eller rug for den sags skyld.

Studie lavet af Kræftens Bekæmpelse i 2016 viser, at havre og rug er de bedste fuldkorssorter, du kan spise, hvis du vil forebygge blodprop i hjertet (myokardieinfarkt). Og det giver god mening at forske i forebyggelse, for hjerte-kar-sygdom er den næst hyppigste dødsårsag i Danmark, og hver fjerde dansker dør således af en hjerte-kar-sygdom.

55.000 deltagere

Knap 55.000 personer i alderen 50-64 år deltog i undersøgelsen, hvor man kiggede på, sammenhængen mellem det totale fuldkornsindtag og indtag af udvalgte kornprodukter rug, havre og hvede og risiko for blodprop i hjertet.

Undersøgelsen viste, at de personer, der havde et højt indtag af fuldkorn, der indeholder fibre, mineraler, vitaminer og andre sundhedsfremmende stoffer, havde en lavere risiko for at udvikle et blodprop i hjertet end personer med et lavt indtag. Det gælder både mænd og kvinder. Undersøgelsen viste også, at særligt havre og rug, men ikke hvede, var associeret med en lavere risiko for at udvikle blodprop i hjertet hos mænd. Undersøgelsen fandt ikke samme association hos kvinder.

Der findes ikke nogle evident biologisk årsag til denne forskel, men forskellen mellem mænd og kvinder er i dette studie meget lille og kan skyldes studiets design eller ikke kendte biologiske faktorer. Forskernes hypotese er, at forskellen  kan skyldes kønsspecifikke hormoner som østrogen og dens påvirkning af bl.a. fedtmetabolismen.

Godt med målrettet fokus
En YouGov-undersøgelse fra Fuldkornspartnerskabet viser at kun 39 procent af befolkningen ved, at kornsorten havre kan regnes som fuldkorn.

– Havregryn er ellers er en af de enkleste og mest populære kilder til fuldkorn. Måske flere mennesker kan få øjnene op for, at man faktisk er rigtig sund, når man spiser havregryn, siger konsulent på kost- og ernæringsområdet hos Hjerteforeningen.

Hjerteforeningen arbejder i regi af Fuldkornspartnerskabet netop med at øge danskernes indtag og kendskab til fuldkorn.

Vi ved allerede, at der er en sandsynlig sammenhæng mellem kost, der er rig på fibre, og en mindre risiko for hjerte-kar-sygdom. Forskning peger på, at et højt indtag fuldkorn har en forebyggende effekt på udvikling af hjertekarsygdomme.

I mange studier har man derfor indtil videre undersøgt det samlede fuldkornsindtag og dens effekt på udvikling af hjertekarsygdomme. Fuldkorn indeholder mange vitaminer, mineraler og sundhedsfremmende stoffer, men man ved ikke hvilke bestanddele der primært står for den sundhedsfremmende effekt på hjertekarsygdom som fuldkorn besidder.

Kornsorten er vigtig
Meget tyder på at det er den samlede cocktail der har effekt. Den nye undersøgelse adskiller sig fra andre ved også at se på, om kornsorten har en betydning.

– Det er interessant, at der kommer fokus på, hvilke kornsorter der bidrager mest til hjertesundheden. Vi anbefaler dog stadig, at man generelt spiser meget fuldkorn, og at det er vigtigt at få fuldkorn fra mange forskellige kilder, og at man forsøge at få det ind i alle dagens måltider. Da vi ved, at der er forskel på sammensætningen af de forskellige sundhedsfremmende stoffer i de forskellige kornsorter, kan det derfor være god idé at variere den type fuldkorn, man spiser, siger konsulent på kost- og ernæringsområdet Natasha Selberg.

Tip til bedre fuldkornsvaner
Havregryn og rugbrød er to gode og nemme bud på kilder til henholdsvis havre og rug. Hvis du spiser en portion havregryn (2 dl) og en skive fuldkornsrugbrød, får du de anbefalede 75 gram pr. dag.

Fuldkorn finder du i mad af kornprodukter, hvor hele kornet er taget med.  Hold øje med Fuldkornslogoet på fødevarerne – det er din hjælp til mere fuldkorn og etableret af Fuldkornspartnerskabet, hvor Hjerteforeningen er partner sammen med Fødevarestyrelsen, Kræftens bekæmpelse, Diabetesforeningen, Foreningen af kliniske diætister og en række fødevarevirksomheder.

Fuldkornspartnerskabet
Fuldkornspartnerskabet er et offentligt privat partnerskab, der arbejder for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Bag Fuldkornspartnerskabet står Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og en række fødevarevirksomheder.

Læs den videnskabelige artikel om undersøgelsen her.