Gør noget for hjertet - og lær at give livreddende førstehjælp. Hjerteforeningen afholder gratis mini-kurser den 9. juni 2015

Hver dag rammes 10 danskere af hjertestop. Kun én overlever. En skræmmende statistik, Hjerteforeningen ønsker at ændre, da vi ved, at chancen for overlevelse øges med tre gange, hvis man straks går i gang med at give livreddende førstehjælp.

Nyt forskningsprojekt om hjertestop på gaden

Når en person falder om på gaden, stopper et par stykker normalt op for at hjælpe. Men der er brug for flere hænder, viser et nyt forskningsprojekt v. Læge Gitte Linderoth: ”Videoobservation af hjertestop i det offentlige rum”.

Du står og venter på bussen. En mand ved stoppestedet falder pludselig om – hjertestop. Hvad gør du?

Som en del af forskningsprojektet er der indsamlet 21 filmoptagelser fra overvågningskameraer af hjertestop på offentlige steder i hovedstadsområdet gennem 2013 og 2014. Filmene er blevet analyseret og sammenholdt med samtalerne fra de tilhørende 112-opkald, og de giver dermed ny viden om, hvad der rent faktisk sker på stedet, inden ambulancen kommer. Observationerne viser blandt andet, at det langt fra er alle, som stopper op for at hjælpe den nødlidende.

Overvågningsvideoerne viser, at der ofte er mange mennesker til stede, når en person får hjertestop. Det handler om hurtigt at få dem aktiveret, så de ikke – som det sker nu – går videre. Forskningsprojektet kan opfattes som et opråb til den danske befolkning: Hjælp nu til – det er der brug for.

Det er altid bedre at træde til end at lade være – også selvom man ikke kan førstehjælp. Der er brug for forbedringer af den rådgivning til genoplivning, som personalet ved 112 giver over telefonen i tilfælde af hjertestop, lyder konklusionen.

Lær livreddende førstehjælp

Hjerteforeningen ønsker at ’Gøre noget for hjertet’ og sætter derfor atter fokus på at informere danskerne om netop livreddende førstehjælp i håb om, at det er muligt at redde endnu flere menneskeliv.

Den 9. juni 2015 afholdes en række mini-kurser i livreddende førstehjælp i Hjerteforeningens Rådgivning i København, Odense og Aarhus, og der vil lokalt blive afholdt en lang række lokale arrangementer i ugerne 23 og 24.

Se information om den 9. juni her

Se oversigt over alle førstehjælpskurser her

’Gør noget – du kan ikke gøre noget forkert, for det værste, du kan gøre, er ikke at gøre noget’ er et af budskaberne bag Hjerteforeningens kampagne ’Gør noget for hjertet’. Det er nemt og effektivt at give livreddende førstehjælp, så det gælder bare om at gøre noget, hvis man ser en person falde om med hjertestop – også selvom man ikke har lært hvordan.

’Gør noget for Hjertet’ – og lær at give livreddende førstehjælp.