Hver fjerde dansker dør af en hjerte-kar-sygdom. Hjertesygdomme kan ramme alle. Men gennem forskning og forebyggelse er det muligt at redde liv. Hjerteforeningens nye hjertepin støtter den vigtige kamp – med Matas som en aktiv samarbejdspartner

Op til ”Charlies Hjertegalla 2015” på TV 2 Charlie har Hjerteforeningen fået designet en pin, der er formet som et rødt hjerte med et lille hvidt hjerte indeni. Den kan købes i alle Matas’ butikker.

– Ved at sælge den nye hjertepin i alle deres butikker landet over, har Matas i bogstavelig forstand hjertet på rette sted. Det er vi yderst taknemmelige for, siger fundraising- og marketingchef i Hjerteforeningen, Ellen Smidt-Nielsen.

Den rød-hvide hjerteformede pin er nikkelfri og kan anvendes som broche eller som lille detalje på en taske. Prisen er 20 kr., og heraf går overskuddet på 16 kr. ubeskåret til Hjerteforeningens forskning og patientstøtte. Hjerteforeningen kæmper for, at færre børn og voksne rammes af en hjerte-kar-sygdom, og at de overlevende kan leve et godt og trygt liv.

– Det gør stort indtryk på os, at så mange mennesker bliver ramt af en hjertesygdom. Siden 2007 har vores kunder hjulpet os med at indsamle midler til forskning, ligesom vi i samarbejde med Hjerteforeningen jævnligt tilbyder gratis blodtryksmåling. Nu ser vi så frem til, at den lille hjertepin kan bidrage yderligere med støtte til hjertesagen, siger Henrik E. Johannsen, informations- og miljøchef i Matas.

– Ca. 430.000 danskere lever med en hjerte-kar-sygdom. Det kan betyde store problemer for mange af dem og deres familier. Derfor håber vi, at rigtig mange vil støtte kampen mod hjerte-kar-sygdomme. For eksempel ved at køb en hjertepin til sig selv eller sine kære, siger Ellen Smidt-Nielsen.

Den hjerteformede pin kan købes fra mandag den 9. marts 2015.

Dit hjerte – Dit liv
TV-showet ”Charlies Hjertegalla” lørdag den 28. marts 2015 samler bl.a. midler ind til den livsvigtige forskning, som Hjerteforeningen står bag. I år er der særligt fokus på kvinder og børn med medfødte hjertefejl. Og på hjertestop og svage hjerter. Cecilie Frøkjær og Michael Meyerheim er igen værter ved årets store indsamlingsshow. Her stiller en lang række kendte kunstnere som Johnny Logan, Anne Linnet, Alberte Winding, Peter Mygind og Sko/Torp op for den vigtige hjertesag.

Få mere information
På www.hjerteforeningen.dk og på Facebook er der mange aktiviteter op til Charlies Hjertegalla. Læs mere om familier, der har haft hjertesygdom tæt inde på livet, og hvad Hjerteforeningens arbejde har betydet for dem.

448x449_Hjertepin_med_tekst