<p>Spiser du, som de gør ved Middelhavet, forbedrer du dine chancer for at undgå hjertekarsygdom. Det konkluderer ny forskning af middelhavskostens effekt på helbredet</p>

Bemærk

Denne artikel er over 1 år gammel. Efter artiklen blev udgivet, kan der være sket en udvikling i emnet og fakta, som artiklen omhandler, der ikke er medtaget her.

448-tapas

Spis altid mad som i sommerferien på middelhavskysten. Frugt og grønt. Fisk og fjerkræ. Olivenolie og nødder. Så er du godt i gang med at passe på hjertet.

I den første undersøgelse af sin slags, er det lykkedes spanske forskere at vise, at middelhavskost mindsker risikoen for alvorlig hjertekarsygdom. Over en femårig periode havde personer, der blev vejledt og hjulpet til at spise middelhavskost, 30 procent lavere risiko for at blive ramt af en blodprop i hjertet eller hjernen i forhold til personer, der blot fik råd om at spise mindre fedt.

I tråd med anbefalinger
Middelhavskost indeholder umættede fedtsyrer, som det også herhjemme anbefales at spise. Hjerteforeningens diætist, Margit Vesterlund, er derfor glad for den nye dokumentation for, at det kan betale sig at følge kostrådene.

– Det understreger, hvor utrolig vigtig kosten er at fokusere på i forebyggelse af hjertekarsygdomme. De nye forskningsresultater er overbevisende, fordi der ikke blot er målt på kolesterol eller blodtryk, men på egentlig hjertekarsygdom og død som følge af hjertekarsygdom, siger Margit Vesterlund.

Rigeligt med olivenolie
Til studiet fandt forskerne 7447 spaniere mellem 55 og 80 år, der var i høj risiko for at blive ramt af hjertekarsygdom, men som endnu ikke var blevet det. De blev alle vejledt i kost og fulgt tæt for deres madforbrug og sundhedstilstand.

En tredjedel af deltagerne fik middelhavskost med rigeligt olivenolie (op til en liter om ugen!), en tredjedel skulle også spise middelhavskost, men med ekstra nødder i stedet for olien, og den sidste tredjedel blev blot vejledt i at skrue ned for fedtet.

Forsøgspersonerne blev ikke bedt om at spise mindre, så kalorieindtaget var det samme i de forskellige forsøgsgrupper. Alligevel viste det sig, at middelhavskosten kunne forebygge hjertekarsygdom, også selv om der samtidig blev spist meget olivenolie og nødder.

– Det er en stor mængde olivenolie, som deltagerne i den ene gruppe på middelhavsdiæten skulle nå at anvende daglig: Ca. 50 g. Det er mere end man normalt anbefaler. Men med god vejledning har deltagerne formået at få det ind i kosten på bekostning af deres vanlige fedtstoffer. Nødder kan også ret let bruges i vores hjemlige køkken som fx snack eller i salater, siger Margit Vesterlund.

Hjerteforeningen anbefaler desuden, at du spiser 75 gram fuldkorn om dagen.