Mindre fedt, kød og sukker samt mere fisk, fuldkorn, frugt og grønt er de bærende søjler i hjertekosten, men hvordan ser det ud, hvis vi bevæger os rundt i Danmark? Hjerteforeningen giver dig et overblik over, hvordan vores madvaner er på tværs af kommunegrænserne

Coop har lavet en stor rapport, hvor 70.000 danskere siden 2009 er blevet spurgt om indholdet i deres cirka 1 million måltider. Rapporten afslører, hvilken mad vi foretrækker rundtom i landet.

Hjerteforeningens diætist, Lotte Juul Madsen, har set nærmere på, hvor sund maden, vi foretrækker rundtom i landet, er for vores hjerte. Hun giver herunder gode råd til alle danskerne.

Kaffen gavner vestjydernes hjerter

Til trods for at det laveste indtag af bacon til morgenmad ses hos vestjyderne, lander en del mættet fedt på de vestjyske spiseborde.

– Mættet fedt kan øge kolesteroltallet og hermed risikoen for hjerte-kar-sygdom, så derfor har Hjerteforeningen fokus på mættet fedt, forklarer Lotte Juul Madsen.

Der bliver spist syv gange så mange smørbagte tarteletter af vestjyderne end af københavnerne samt 37 % flere fede spareribs og 74 % mere god ost efter aftensmaden sammenlignet med landsgennemsnittet.

– Så kostrådet ”spis mindre mættet fedt” sender vi med et smil til vestjyderne, siger Lotte Juul Madsen.

Til gengæld er vestjyderne rigtig gode til kaffe, og tre-fem kopper filterkaffe dagligt gavner hjertet. Vestjyder drikker 16 % mere kaffe end landsgennemsnittet.

Københavnerne elsker culotte og vin

Maksimalt 500 gram kød fra firbenede dyr om ugen er det kostråd, som udfordrer københavnerne mest. De spiser nemlig 64 % mere culotte end landsgennemsnittet og nyder især vin til stegen. Københavnerne drikker 40 % mere vin end landsgennemsnittet.

– Vi skal alle skære ned på mængden af rødt kød og vin for at nedsætte risikoen for hjerte-kar-sygdom, siger Lotte Juul Madsen.

– Dog skal københavnerne have ros for at spise mere salat, flere mandler og mere sushi end folk i andre landsdele. Grønt, fisk, nødder og mandler er alle fødevarer, som gavner hjertesundheden.

Stjerneskud er godt – mere fisk er bedre

Selvom stjerneskud er nordjydens livret, så er nordjyderne alligevel dem, som spiser færrest fisk.

– Fisk gavner hjertet, modvirker blodets sammenklumpningsevne og nedsætter blodtrykket. Vi danskere spiser generelt for lidt fisk og kunne alle have gavn af at skære ned på kødet og skrue op for fisk på vores middagsbord, siger Lotte Juul Madsen.

Hun peger på, at kostrådet ”spis mere fisk” nok gælder os alle.

Vælg fuldkorn frem for det hvide rundstykke

Midtjyderne spiser 13 % mere havregryn end landsgennemsnittet, men har også danmarksrekord i spisning af rundstykker.

– Så kostrådet ”vælg fuldkorn” kan tippe begge veje for midtjyderne, som både spiser de hvide, hvedebagte rundstykker helt uden fuldkorn og de tunge, fiberrige havregryn, som sammen med det danske saftige rugbrød gavner hjertesundheden. Så når midtjyden står og skal vælge mellem rundstykker og havregryn – så ”vælg fuldkorn”, siger Lotte Juul Madsen.

Kålen skylles ned med snaps på Fyn

Kostrådet ”spis frugt og mange grøntsager” er allerede i spil i syd og øst. I Sønderjylland spiser de mest kål. Fyn har rekorden, når vi taler specifikt om blomkål, og københavnerne er mestre i salat. Kålen skylles ned med snaps på Fyn, vin i København og sodavand i Sønderjylland.

– Frugt og grønt er sundt for hjertet, indeholder meget få kalorier og gør det derfor nemmere at holde vægten. Så fordel frugt og grønt ud på alle dagens måltider. På den måde er det lettest at nå op på anbefalingen, siger Lotte Juul Madsen.

Vi hygger på tværs af hele landet

Når snakken falder på sukker, salt og søde drikke, er vi alle i samme båd.

– Vi hygger på tværs af hele landet og spiser 8 kilo slik om året. Oven i det tal kommer is, kage, chokolade og sodavand. Nordjyderne er mest til chips, sønderjyderne til sodavand og sjællænderne til saftevand.

Lotte Juul Madsen siger, at kostrådene ”spis mindre salt” og ”spis mindre sukker” derfor gælder for alle.