Forside > Behandlingen halter når både blodtryk og kolesterol er højt
Behandling Blodtryk Kolesterol

Behandlingen halter når både blodtryk og kolesterol er højt

Døjer du både med forhøjet blodtryk og forhøjet kolesterol, bliver du sjældent behandlet godt nok for begge dele. Kunne vi rette op på det, vil langt flere undgå blodpropper i hjertet, viser amerikansk forskning

Tekst madslo - Dato august 14, 2013

Meget at vinde

Knap en million danskere anslås at have forhøjet blodtryk. Det betyder ifølge Maja Skov Paulsens tal, at mindst 400.000 danskere både har forhøjet blodtryk og kolesterol. Effektiv behandling af både forhøjet blodtryk og forhøjet kolesterol ville mere end halvere befolkningens risiko for åreforsnævring i hjertet.

Så der er meget at vinde ved at forbedre behandlingsindsatsen, siger Hjerteforeningens forskningschef, professor og overlæge Gorm B. Jensen.

– Studiet viser, hvor vigtigt det er at få patienter i rette behandling. Lægerne skal derfor være endnu bedre til at finde og hjælpe de patienter, der både har forhøjet blodtryk og forhøjet kolesterol og sikre, at de får den optimale behandling, siger Gorm B. Jensen.

Forbedringen i behandlingen i USA har været markant. For to årtier siden, var under 2 procent behandlet i mål for begge risikofaktorer. Nu gælder det 27 procent. Hvordan det ser ud i Danmark, er uvist.