GIV LIV

Læs om resultaterne af den støttede forskning

• Årsagen til hver fjerde blodprop i hjertet overrasker

En ud af fire patienter, der indlægges med hvad der ligner en blodprop i hjertet, har skader på hjertet af en helt anden grund, viser ny dansk forskning. Skaderne er dobbelt så dødelige, som almindelige blodpropper i hjertet Patienter med akut opstået iltmangel i hjertet, der ikke er en følge af en blodprop hjertets kranspulsårer,… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forskning/laes-om-resultaterne-af-den-stoettede-forskning/" title="Læs Læs om resultaterne af den støttede forskning">Læs mere »</a>

• Beskyt mod hjerneskade hos hjertestoppatienter

Kan et særligt lægemiddel beskytte hjertestoppatienter mod hjerneskader, så de kan vende tilbage til tilværelsen uden mén? Hvert år rammes mere end 3.500 danskere af hjertestop uden for hospital, kun ca. 20 procent genoplives, og blot 10 procent er i live efter 30 dage. Jesper Kjærgaard er overlæge, ph.d., dr.med. i akut kardiologi ved Hjertemedicinsk… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forskning/laes-om-resultaterne-af-den-stoettede-forskning/" title="Læs Læs om resultaterne af den støttede forskning">Læs mere »</a>

• Brede hofter redder liv

Jo større dit hoftemål er, jo bedre beskyttet er du mod for tidlig død. Har du smalle hofter, må du i højere grad ty til motion. Det viser ny forskning støttet af Hjerteforeningen Har du langt rundt om hofterne, har du gode chancer for et langt liv. Smalle hofter udgør derimod en øget risiko for… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forskning/laes-om-resultaterne-af-den-stoettede-forskning/" title="Læs Læs om resultaterne af den støttede forskning">Læs mere »</a>

• Dansk behandling for hjerteklapbetændelse skåner nyrerne

Ændret behandling af betændelse på hjerteklapperne giver danske patienter færre nyreskader. Det viser forskning støttet af Hjerteforeningen Betændelse på hjerteklapperne er en dødelig sygdom. Heldigvis rammes kun knap 500 danskere årligt, men selv med den bedste behandling med flere typer antibiotikum, som gives direkte i blod- banen, og eventuel operation, dør 30-40 procent af de… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forskning/laes-om-resultaterne-af-den-stoettede-forskning/" title="Læs Læs om resultaterne af den støttede forskning">Læs mere »</a>

• Forstå dine cellers kamp om kolesterol

Danske forskere har med støtte fra Hjerteforeningen fundet en mulig alternativ behandling af for højt kolesteroltal. Her kan du læse om dine cellers mikroskopiske kamp om kolesterolet, som forskerne har afdækket Siger man kolesterolmedicin, har man også sagt statiner. Godt 600.000 danskere tager dem for at behandle et forhøjet kolesteroltal ned og dermed undgå blodpropper… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forskning/laes-om-resultaterne-af-den-stoettede-forskning/" title="Læs Læs om resultaterne af den støttede forskning">Læs mere »</a>

• Hjertekarpatienter skal sikres bedre behandling sidst i livet

13.630 danskere døde af hjertekarsygdom i 2011. For mange kommer døden ikke pludseligt, men efter et langvarigt og smertefuldt sygdomsforløb. Ny forskning støttet af Hjerteforeningen skal sikre døende patienter lindring, støtte og omsorg Selv om sygdommen har bidt sig fast og behandling ikke længere kan holde døden for døren, er der masser at gøre for… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forskning/laes-om-resultaterne-af-den-stoettede-forskning/" title="Læs Læs om resultaterne af den støttede forskning">Læs mere »</a>

• Hjertepatienters egen vurdering forudser fremtiden

Hjertepatienters egen vurdering af fysisk livskvalitet på baggrund af 14 simple spørgsmål, forudsiger død og genindlæggelse. Det viser ny dansk forskning støttet af Hjerteforeningen. Et godt værktøj til patientinddragelse og bedre behandling, mener Hjerteforeningens forskningschef Blodtryk og blodprøver, EKG og EKKO. Alt sammen undersøgelser, der kan give dig og din læge tal for, hvordan dit… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forskning/laes-om-resultaterne-af-den-stoettede-forskning/" title="Læs Læs om resultaterne af den støttede forskning">Læs mere »</a>

• Hver tiende patient med pacemaker oplever komplikationer

Rikke Esberg Kirkfeldts nye forskning, støttet af Hjerteforeningen, viser, at hver tiende patient med pacemaker eller defibrillator (ICD) oplever komplikationer efter, enheden er opereret ind. Resultaterne skal nu bruges til at gøre sikkerheden endnu bedre Hvert år får ca. 4.500 danskere en pacemaker eller en avanceret pacemaker, kaldet defibrillator eller ICD, opereret ind under huden… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forskning/laes-om-resultaterne-af-den-stoettede-forskning/" title="Læs Læs om resultaterne af den støttede forskning">Læs mere »</a>

• Kan kateterbaseret hjerteklapoperation matche åben hjertekirugi?

Gustav Hørsted Thyregod følger 280 patienter over 5 år for at registrere symptomer, komplikationer, indlæggelser og livskvalitet Gustav Hørsted Thyregod fik i 2010 sammen med hjertelæger på Odense Universitetshospital og Sahlgrenska Universitetshospital i Göteborg 4,6 millioner kroner af Hjerteforeningen til at undersøge, om den nye kateterbaserede hjerteklapoperation kan matche åben hjertekirurgi. 280 patienter over 70… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forskning/laes-om-resultaterne-af-den-stoettede-forskning/" title="Læs Læs om resultaterne af den støttede forskning">Læs mere »</a>

• Leder efter ny medicin, der beskytter hjertet mod forhøjet blodtryk

Det vigtigste hormon, der styrer vores blodtryk, sender sine beskeder i hjertet ved hjælp af små, nyopdagede molekyler, viser Pia Jeppesens forskning, der kan bane vejen for bedre hjertemedicin Pia Jeppesen har fundet frem til en håndfuld nyopdagede molekyler, der kan bære ansvaret for forhøjet blodtryks skadelige effekter på hjertet. Hvis vi kan udvikle ny… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forskning/laes-om-resultaterne-af-den-stoettede-forskning/" title="Læs Læs om resultaterne af den støttede forskning">Læs mere »</a>

• Social skævhed i blodtryksbehandling