Symptomer på hjerte-kar-sygdom

Her får du en oversigt med 12 symptomer på hjerte-kar-sygdomme. Det vigtigste er fortsat den dialog, du har med din egen læge.

Oplever du en alvorlig og livstruende situation eller at få flere af nedenstående symptomer samtidig, bør du tage det alvorligt og ringe 1-1-2.

Brystsmerter

Smerter i brystet er et typisk tegn på en blodprop i hjertet. Er brystsmerten opstået pludselig og med vedvarende smerter, er det vigtigt omgående at søge lægehjælp og ringe 1-1-2.

Smerter i brystet kan også være tegn på iltmangel til hjertet, som typisk udløses i forbindelse med fysisk aktivitet og aftager igen, hvis man sætter tempoet ned eller stopper helt. Brystsmerter, der kommer i forbindelse med vejrtrækningsbevægelser, er faktisk sjældent forbundet med blodprop i hjertet, men kan bl.a. skyldes en blodprop i lungerne eller betændelse i hjertesækken og bør derfor også betragtes som et faretegn.

Kommer brystsmerterne således i forbindelse med fysisk aktivitet og går over, når du stopper, bør du for en sikkerheds skyld tage kontakt til din egen læge. Smerten kan være et symptom på åreforkalkning i de kar, der forsyner hjertet med blod.

GENOPLIVNING: Vil du have et gratis kursus i at redde liv? Kurset tager 30 minutter

Hvis din smerte skyldes en blodprop i hjertet, beskriver de fleste den som en tyngende, strammende (som et bælte, der strammer om brystet) eller trykkende fornemmelse i brystet (som en elefant, der sætter sig på brystet) fremfor decideret smerte.

Stikkende brystsmerter er den hyppigste form for brystsmerter men er oftest relateret til ganske ufarlige muskelsmerter, især hvis det mærkes i et lokalt, ømt punkt på brystet, eller hvis man selv kan trykke samme smerter frem – symptomer relateret til en hjertesygdom kan aldrig trykkes frem.

Pludselig opståede kraftige brystsmerter med udstråling til ryggen kan være tegn på hul i hovedpulsåren (aortadissektion) og bør omgående undersøges på nærmeste sygehus. Dette er især hyppigere hos patienter med kendt udposning på hovedpulsåren samt patienter med forhøjet blodtryk og åreforkalkningssygdom.

Brændende eller svigende brystsmerter er oftest relateret til mavesækken eller spiserøret som beskrevet nedenfor.

Ring straks 1-1-2, hvis du får brystsmerter, da det kræver akut lægehjælp.

Mavesmerter og kvalme

Smerte i maven og kvalme kan i nogle tilfælde være symptomer på en blodprop i hjertet.

Da spiserøret og mavesækken er tæt på hjertet, kan det være svært for lægen at vurdere, om din smerte og kvalme er relateret til en sygdom i maven eller hjertet.

Hvis smerterne skyldes en sygdom i mavesæk eller spiserør, føles det oftest som brændende eller svigende smerte eller sure opstød, og man vil sædvanligvis kunne trykke samme smerte frem omkring mellemgulvet.

Ring straks 1-1-2, hvis du får pludselige og voldsomme mavesmerter.

Kontakt egen læge, eller ring 1-8-1-3 (for borgere i Region Hovedstaden), hvis du har haft smerte i maven over længere tid.

Smerter i benene

Smerte i benene, når du går, kan være et symptom på et forsnævret eller blokeret kar, der forsyner benene med blod. Smerterne opstår ved den samme grad af belastning og forsvinder igen ved hvile, hvorefter du kan fortsætte med at gå. Sår på benene, der ikke heler, kan også være et tegn på nedsat forsyning af blod.

Åreforkalkningssygdom i benene ses typisk hos personer med sukkersyge eller hos rygere og tidligere rygere.

Kontakt egen læge, hvis dine smerter bliver værre, hvis det gør ondt, når du hviler dig, eller hvis du vågner op om natten med smerter.

Smerter i armene

Smerte i armene kan være et symptom på en blodprop i hjertet, selvom mange ikke forbinder de to.

Hvis dine smerter skyldes en blodprop i hjertet, beskriver de fleste dem som en sovende, klemmende eller strammende smerte, der typisk mærkes i venstre arm. Er smerten kommet i forbindelse med en skade eller overanstrengelse, taler det dog kraftigt imod blodprop i hjertet.

Kontakt egen læge, hvis dine smerter ikke går over, og hvis de ikke er opstået i forbindelse med overanstrengelse. Det kan være et tegn på en blodprop i hjertet.

LÆS: Du kan gøre meget selv for dit hjertes sundhed. Læs vores råd om sund livsstil

Kæbesmerter og rygsmerter

Smerte i kæbe og ryg kan være symptomer på en blodprop i hjertet, selvom disse er sjældne. Det er kendt blandt hjertelæger, at kvinder oftere end mænd afviger fra de typiske tegn på en blodprop i hjertet – eksempelvis ved at få kæbesmerter og rygsmerter.

Kontakt egen læge, hvis dine smerter ikke går over, og hvis de ikke er kommet i forbindelse med en skade eller overanstrengelse. Det kan være et symptom på en blodprop i hjertet.

Fornemmelse af at blive kvalt

Ordet ”angina” betyder ”at kvæle” og bliver ofte relateret til brystsmerter. Nogle vil i forbindelse med smerte i brystet opleve en strammende eller kvælende fornemmelse om halsen.

Kontakt egen læge, hvis fornemmelsen af at blive kvalt varer ved, eller hvis du oplever den sammen med smerte i brystet og åndenød.

Hævede ankler og underben

Hævede ankler og underben kan være et symptom på hjertesvigt, men kan også have andre årsager.

Hvis dine hævede ankler og underben skyldes hjertesvigt, vil du opleve, at begge ben er hævede. Skyldes hævelsen en blodprop i benet eller en infektion, vil det typisk kun være det ene ben, der er hævet. Hævede ben kan også skyldes medicin.

Kontakt egen læge, hvis du har hævede ankler og underben.

Åndenød

Åndenød er typisk forbundet med lungesygdomme og hjertesygdomme. Det kan være et symptom på, at luftvejene er forsnævret (KOL), at lungerne er stive (lungefibrose), at du har vand i lungerne, eller at en lunge er klappet sammen.

Hvis din åndenød bliver værre, når du ligger fladt på ryggen, men bedres når du sidder op, kan det skyldes vand i lungerne og være forbundet med hjertesvigt. Hvis åndenød er et tegn på hjertesvigt, kan du typisk også opleve hævede ankler, træthed eller vægtstigning grundet væskeophobning i kroppen.

Hvis du i forbindelse med åndenød også har trykken for brystet, kan det skyldes en hjerteklaplidelse eller en blodprop i hjerte eller lunger. Har du åndenød sammen med hjertebanken, kan det være et symptom på rytmeforstyrrelser i hjertet.

Ring straks 1-1-2, hvis du får akut åndenød.

Kontakt egen læge, hvis du oplever åndenød, der har stået på i en længere periode.

Besvimelse

Besvimelse er et akut og kortvarigt tab af bevidsthed, som skyldes nedsat forsyning af blod til hjernen. Tilstanden kan have mange årsager og bør blive undersøgt, hvis du besvimer mere end én gang.

Besvimelse er et faretegn, hvis du besvimer uden forudgående symptomer, eller hvis du forinden har symptomer fra hjertet såsom hjertebanken, brystsmerter eller åndenød. I disse tilfælde kan det skyldes rytmeforstyrrelser fra hjertet, som bør undersøges af en læge.

Hvis du forud for besvimelse oplever generelt ubehag, smerte eller kvalme, kan tilstanden have mere fredelige årsager, om end det kan føles ubehageligt.

Undgå at besvime ved at sørge for en god væskebalance, undgå udløsende faktorer og aktivér dine lægmuskler, hvis du skal stå op i lang tid.

Svimmelhed

Svimmelhed skyldes ofte påvirkning af alkohol, bivirkninger fra medicin, væskemangel eller psykiske udfordringer. Hvis din svimmelhed har med hjertet at gøre, kan det være et symptom på rytmeforstyrrelser i hjertet eller lavt blodtryk.

Søg straks læge, hvis du får anfald af akut og meget generende svimmelhed.

Kontakt egen læge, hvis du oplever svimmelhed, der varer ved over en længere periode.

Træthed

Træthed er et meget diffust symptom, der kan skyldes hjertesvigt, men som også kan have mange andre årsager.

Hvis du er træt efter en lang og hård dag eller ikke har sovet så meget, er din træthed som regel ikke relateret til hjertesvigt.

Kontakt egen læge, hvis du har bemærket en udtalt træthed, uden at din livsstil har ændret sig.

Hjertebanken

Hjertebanken er en hyppig tilstand, der ofte er helt ufarlig, selvom det for nogle kan føles meget ubehageligt.

Hjertebanken kan være et symptom på rytmeforstyrrelser i hjertet, højt stofskifte eller lav blodprocent. Det kan også skyldes rygning, alkohol, kaffe, stress og få former for medicin.

Hvis du har hjertebanken, er der ofte tale om, at dit hjerte springer et slag over. Denne tilstand kaldes ekstrasystoler og kan føles som om, dit hjerte slår kolbøtter. Tilstanden er ganske ufarlig og opstår dagligt hos alle mennesker.

Søg straks læge, hvis dit hjerte slår meget hurtigt, eller hvis din hjertebanken bliver ledsaget af brystsmerter, åndenød eller besvimelse.