Webinar – lær om dit hjerte

I Hjerteforeningen afholder vi webinarer for hjertepatienter og pårørende. Vi tilbyder webinarer om mange forskellige hjertesygdomme og problemstillinger.

Med vores webinarer ønsker vi at give dig den nyeste viden om hjertesygdomme, indsigt i livet med en hjertesygdom og inspiration til hvad du selv kan gøre.

Nederst på siden eller i menuen til højre finder du optagelser af vores tidligere webinarer.

Kommende webinarer

Få styr på dit forhøjet kolesterol

Få viden om, hvad er kolesterol, hvad betyder det at have et forhøjet kolesterol på længere sigt, og hvilken medicin sænker dit kolesterol?

Pårørende er også meget velkomne.

Daniel Mølager Christensen, læge og Ph.d. studerende i Hjerteforeningen

Det er gratis at deltage

Få styr på dit forhøjet kolesterol

Kost og højt kolesterol

Lotte Juul, Diætist i Hjerteforeningen

Har du højt kolesterol – og et ønske om at sænke kolesteroltallet med kosten, så er dette webinar måske noget for dig. Du får præsenteret en række forslag til hvordan, du omsætter hjertesunde kostprincipper til almindelig mad – helt nemt og enkelt. Hvilke madvarer gavner kolesteroltallet, hvilke fedtstoffer er mættede eller umættede, og hvordan kan et højt kolesteroltal harmonerer med den søde tand? Desuden ser vi på fup og fakta – og afliver myter om kost og kolesterol.

Pårørende er også meget velkomne til at deltage i webinaret.

Det er gratis at deltage

Kost og højt kolesterol

Fysisk aktivitet og motion ved hjertesvigt

Dagmar Sieg
Fysioterapeut

Om webinaret
Dette webinar er for dig, som gerne vil leve et aktivt liv med hjertesvigt. Lyt med, når Dagmar fortæller om hjertesvigt og fysisk aktivitet – med afsæt i den nyeste viden på området, herunder hvad du skal være opmærksom på ift. træning, fx når du får betablokkere. Få også Dagmars praktiske og jordnære råd til, hvordan du kommer i gang med træningen
Pårørende er også meget velkommen.
Det er gratis at deltage.

Fysisk aktivitet og motion ved hjertesvigt

Hjertesvigt – sygdommen, konsekvenserne og behandlingen

Webinaret afholdes af lægerne:
Jesper Jensen, Postdoc, afdeling for hjertesygdomme, Herlev og Gentofte Hospital og
Bochra Zareini, MD, Ph.d., Gentofte Hjertemedicinsk afdeling

Dette webinar er til dig, som er ny med hjertesvigt.

På dette webinar vil vi give dig indsigt i hvad sygdommen hjertesvigt er. Hvilke symptomer man ser ved hjertesvigt, hvilken medicin man bruger i behandlingen og hvad du selv skal være opmærksom på.

Det er gratis at deltage.

Pårørende er også velkommen til at deltage.

Hjertesvigt – sygdommen, konsekvenserne og behandlingen

Hvad er et “webinar”?

Et webinar er en online undervisning, hvor du møder underviseren på din egen computerskærm hjemme i stuen. Computeren er populært sagt dit kursuslokale. Du kan se og høre underviseren, se plancher og slides på din skærm, og du kan løbende stille skriftlige spørgsmål til underviseren. Det kræver ingen særlige IT-kundskaber at deltage, du skal blot have adgang til en computer eller tablet med internetgang og lyd.

Hvordan deltager jeg i et live webinar?

Invitationer til webinarerne sendes ud til Hjerteforeningens medlemmer og faste støtter, men du kan også finde kommende webinarer og tilmelde dig herunder.

Tidligere webinarer

Her finder du information om de webinarer, vi allerede har afholdt, og som du kan se en optaget version af herunder.

Kost og motion ved forhøjet blodtryk

Webinaret blev afholdt af:
Fysioterapeut Dorthe Hornsgaard og diætist Lotte Juul Madsen

Dette webinar er for dig, som gerne vil gøre lidt ekstra med kost og motion til gavn for dit blodtryk. Lotte fortæller om den blodtrykssænkende diæt DASH, der i samspil med et lavere indtag af salt kan sænke dit blodtryk. Derudover viser forskningen, at motion kan sænke blodtrykket. Dérfor bør motion være en del af din ”recept”, hvad enten du er i medicinsk behandling eller ej. Dorthe gennemgår anbefalingerne og fordelene ved motion i forbindelse med forhøjet blodtryk - herunder hvor meget motion og med hvilken intensitet motionen bør laves for at få en gavnlig effekt.

Bevar livsglæden: Tanker og følelsesmæssige reaktioner ved hjertesygdom

Hvis du oplever at få nye følelser og tanker efter, at du er blevet ramt af en hjerte-kar-sygdom, så er du ikke alene.

Formålet med dette webinar er at give dig viden om, hvilke tanker og følelsesmæssige reaktioner livet med hjertesygdom kan medføre samt præsentere dig for redskaber til at håndtere dem. Vi præsenterer dig for viden om de mest almindelige reaktioner, der kan opstå i tiden efter, man får en hjertesygdom. Du vil også høre om nogle af de mere alvorlige reaktioner som angst og depression. Til sidst vil vi kigge på, hvad du selv kan gøre for at bevare livsglæden, og du får viden om, hvor du kan få hjælp.

Din underviser er Psykolog Tania Boriths Lund Pedersen.

Hvordan har du det egentlig som pårørende?

Rollen som pårørende kan være udfordrende at navigere i. Når hjertesygdom indtræffer, kan det medføre store forandringer i livet og hverdagen. Er du ægtefælle, forælder, kæreste, partner eller ven til en med hjertesygdom, har du måske oplevet nye følelser og tanker. I så fald er du ikke alene.

Formålet med dette webinar er at give dig, der er pårørende, viden om nogle af de naturlige følelser og reaktioner, man kan opleve som pårørende. På webinaret vil du få inspiration og gode råd til selv at løfte og bevare din egen livskvalitet og til at styrke din relation til den hjertesyge.

Din underviser er Psykolog Tania Boriths Lund Pedersen.

Atrieflimren

Vores første webinar i to dele til dig som patient eller pårørende hedder samlet ”Kost og motion, når du har atrieflimren”

Motion

Dette webinar er for dig, som gerne vil leve et sundt og aktivt liv med atrieflimren. Vi tager udgangspunkt i den nyeste viden om kost og motion, når du lever med atrieflimren. Fysioterapeuten gennemgår anbefalinger for fysisk aktivitet ved atrieflimren, barrierer og fordele ved et aktivt liv med atrieflimren samt overvejelser om motion, når du får betablokker og blodfortyndende behandling.

Din underviser er fysioterapeut Dorthe Hornsgaard

Kost

Dette webinar giver dig diætistens råd om sammensætning af hjertekost, om vægttab og afliver madmyter.

Din underviser er diætist Lotte Juul Madsen

Livet med atrieflimren

Vores andet webinar til dig med atrieflimren har titlen: “Når atrieflimren stjæler opmærksomheden”.

Dette optagede webinar er til dig, som lever med en atrieflimren. Det er til dig, som oplever udfordringer i hverdagen, hvad enten du lige har fået konstateret atrieflimren eller har levet med den længe.

På dette webinar lægger vi vægt på at give dig en øget forståelse af sygdommens udvikling, dens symptomer og behandling. Målet er at klæde dig på til at kunne gå i dialog med din læge og dermed få mere selvbestemmelse omkring din behandling – på både kort og lang sigt.

Pårørende kan også sagtens se med.

Din underviser er hjertesygeplejerske Charlotte Munkholm

Hent eller bestil bog om atrieflimren

”Livet med atrieflimren” bliver udleveret i forbindelse med din behandling. Du kan læse den som digital bog herunder:

ICD

Webinar om årsager, teknologien og bekymringerne

Dette webinar henvender sig til dig, som ønsker mere viden om ICD og de både fysiske og psykiske udfordringer, der kan følge med.

Du vil blive præsenteret for bred viden om ICD fra årsager til anlæggelse, teknikken omkring en ICD til de bekymringer eller psykiske udfordringer, der kan følge med en ICD. Webinaret sigter imod at give dig en bedre forståelse for din ICD, samt give dig indblik i dine handlemuligheder. Undervejs vil du få mulighed for at stille spørgsmål til foredragsholderen.

Dette webinar er målrettet personer, som lever med en ICD, men andre, der ønsker viden om emnet, er også velkomne.

Underviser er:
Jeanne Dahl Priess