Webinar – lær om dit hjerte

I Hjerteforeningen afholder vi webinarer for hjertepatienter og pårørende. Vi tilbyder webinarer om mange forskellige hjertesygdomme og problemstillinger.

Med vores webinarer ønsker vi at give dig den nyeste viden om hjertesygdomme, indsigt i livet med en hjertesygdom og inspiration til hvad du selv kan gøre.

Nederst på siden eller i menuen til højre finder du optagelser af vores tidligere webinarer.

Kommende webinarer

Få styr på dit forhøjede kolesterol

Få viden om, hvad er kolesterol, hvad betyder det at have et forhøjet kolesterol på længere sigt, og hvilken medicin sænker dit kolesterol?

Webinaret afholdes af Daniel Mølager Christensen, læge og Ph.d. studerende i Hjerteforeningen

Pårørende er også meget velkomne.

Det er gratis at deltage

Tilmeld dig her

Få styr på dit forhøjede kolesterol

Hvad er et “webinar”?

Et webinar er en online undervisning, hvor du møder underviseren på din egen computerskærm hjemme i stuen. Computeren er populært sagt dit kursuslokale. Du kan se og høre underviseren, se plancher og slides på din skærm, og du kan løbende stille skriftlige spørgsmål til underviseren. Det kræver ingen særlige IT-kundskaber at deltage, du skal blot have adgang til en computer eller tablet med internetgang og lyd.

Hvordan deltager jeg i et live webinar?

Invitationer til webinarerne sendes ud til Hjerteforeningens medlemmer og faste støtter, men du kan også finde kommende webinarer og tilmelde dig her på siden.

Tidligere webinarer

Herunder kan du se en optaget version af de webinarer vi allerede har afholdt.

Kost og motion ved forhøjet blodtryk

Dette webinar er for dig, som gerne vil gøre lidt ekstra med kost og motion til gavn for dit blodtryk. Lotte fortæller om den blodtrykssænkende diæt DASH, der i samspil med et lavere indtag af salt kan sænke dit blodtryk. Derudover viser forskningen, at motion kan sænke blodtrykket. Dérfor bør motion være en del af din ”recept”, hvad enten du er i medicinsk behandling eller ej. Dorthe gennemgår anbefalingerne og fordelene ved motion i forbindelse med forhøjet blodtryk - herunder hvor meget motion og med hvilken intensitet motionen bør laves for at få en gavnlig effekt.

Dine undervisere er fysioterapeut Dorthe Hornsgaard og diætist Lotte Juul Madsen

Forhøjet blodtryk – konsekvenser og behandling

Dette webinar er til dig, som har fået konstateret forhøjet blodtryk.

På webinaret vil vi give dig en viden om eventuelle årsager til forhøjet blodtryk samt hvilke konsekvenser forhøjet blodtryk kan have på længere sigt. Du vil også høre om hvilken medicin man bruger i behandlingen.

Din underviser er Dragana Rujic

Bevar livsglæden: Tanker og følelsesmæssige reaktioner ved hjertesygdom

Hvis du oplever at få nye følelser og tanker efter, at du er blevet ramt af en hjerte-kar-sygdom, så er du ikke alene.

Formålet med dette webinar er at give dig viden om, hvilke tanker og følelsesmæssige reaktioner livet med hjertesygdom kan medføre samt præsentere dig for redskaber til at håndtere dem. Vi præsenterer dig for viden om de mest almindelige reaktioner, der kan opstå i tiden efter, man får en hjertesygdom. Du vil også høre om nogle af de mere alvorlige reaktioner som angst og depression. Til sidst vil vi kigge på, hvad du selv kan gøre for at bevare livsglæden, og du får viden om, hvor du kan få hjælp.

Din underviser er Psykolog Tania Boriths Lund Pedersen.

Hvordan har du det egentlig som pårørende?

Rollen som pårørende kan være udfordrende at navigere i. Når hjertesygdom indtræffer, kan det medføre store forandringer i livet og hverdagen. Er du ægtefælle, forælder, kæreste, partner eller ven til en med hjertesygdom, har du måske oplevet nye følelser og tanker. I så fald er du ikke alene.

Formålet med dette webinar er at give dig, der er pårørende, viden om nogle af de naturlige følelser og reaktioner, man kan opleve som pårørende. På webinaret vil du få inspiration og gode råd til selv at løfte og bevare din egen livskvalitet og til at styrke din relation til den hjertesyge.

Din underviser er Psykolog Tania Boriths Lund Pedersen.

Atrieflimren og motion

Dette webinar er for dig, som gerne vil leve et sundt og aktivt liv med atrieflimren. Vi tager udgangspunkt i den nyeste viden om kost og motion, når du lever med atrieflimren. Fysioterapeuten gennemgår anbefalinger for fysisk aktivitet ved atrieflimren, barrierer og fordele ved et aktivt liv med atrieflimren samt overvejelser om motion, når du får betablokker og blodfortyndende behandling.

Din underviser er fysioterapeut Dorthe Hornsgaard

Mad og atrieflimren

Dette webinar giver dig diætistens råd om sammensætning af hjertekost, om vægttab og afliver madmyter.

Din underviser er diætist Lotte Juul Madsen

Når atrieflimren stjæler opmærksomheden

Dette optagede webinar er til dig, som lever med en atrieflimren. Det er til dig, som oplever udfordringer i hverdagen, hvad enten du lige har fået konstateret atrieflimren eller har levet med den længe.

På dette webinar lægger vi vægt på at give dig en øget forståelse af sygdommens udvikling, dens symptomer og behandling. Målet er at klæde dig på til at kunne gå i dialog med din læge og dermed få mere selvbestemmelse omkring din behandling – på både kort og lang sigt.

Pårørende kan også sagtens se med.

Din underviser er hjertesygeplejerske Charlotte Munkholm

ICD – årsager, teknologien og bekymringerne

Webinar om årsager, teknologien og bekymringerne

Dette webinar henvender sig til dig, som ønsker mere viden om ICD og de både fysiske og psykiske udfordringer, der kan følge med.

Du vil blive præsenteret for bred viden om ICD fra årsager til anlæggelse, teknikken omkring en ICD til de bekymringer eller psykiske udfordringer, der kan følge med en ICD. Webinaret sigter imod at give dig en bedre forståelse for din ICD, samt give dig indblik i dine handlemuligheder. Undervejs vil du få mulighed for at stille spørgsmål til foredragsholderen.

Din underviser er Jeanne Dahl Priess
Afdelingsbioanalytiker, Pacemakerklinikken
Herlev og Gentofte Hospital

Fysisk aktivitet og motion ved hjertesvigt

Dette webinar er for dig, som gerne vil leve et aktivt liv med hjertesvigt. Lyt med, når Dagmar fortæller om hjertesvigt og fysisk aktivitet – med afsæt i den nyeste viden på området, herunder hvad du skal være opmærksom på ift. træning, fx når du får betablokkere. Få også Dagmars praktiske og jordnære råd til, hvordan du kommer i gang med træningen

Din underviser er fysioterapeut Dagmar Sieg

Hjertesvigt – sygdommen, konsekvenserne og behandlingen

Dette webinar er til dig, som er ny med hjertesvigt.

På dette webinar vil vi give dig indsigt i hvad sygdommen hjertesvigt er. Hvilke symptomer man ser ved hjertesvigt, hvilken medicin man bruger i behandlingen og hvad du selv skal være opmærksom på.

Din underviser er læge Jesper Jensen, Postdoc, afdeling for hjertesygdomme, Herlev og Gentofte Hospital

Kost og højt kolesterol

Kommer snart

Har du højt kolesterol – og et ønske om at sænke kolesteroltallet med kosten, så er dette webinar måske noget for dig. Du får præsenteret en række forslag til hvordan, du omsætter hjertesunde kostprincipper til almindelig mad – helt nemt og enkelt. Hvilke madvarer gavner kolesteroltallet, hvilke fedtstoffer er mættede eller umættede, og hvordan kan et højt kolesteroltal harmonerer med den søde tand? Desuden ser vi på fup og fakta – og afliver myter om kost og kolesterol.

Din underviser er Lotte Juul, Diætist i Hjerteforeningen