Anbefalingen om at tage 10.000 skridt om dagen er blevet udfordret. Ny forskning viser, at du måske ikke behøver at gå helt så meget, hvis du vil leve længere og forebygge hjertesygdom.

Hvor meget har du gået i dag?

Nåede du de 10.000 skridt?

Vi har aldrig målt, vejet og overvåget os selv så meget, som vi gør nu. Er du ligesom rigtig mange andre danskere, måler du også dine daglige skridt.

Og måske har du også lidt svært ved at nå helt derop, hvor du gerne vil:

Nemlig de 10.000 skridt om dagen, som i lang tid har været den herskende anbefaling.

Men nu er der godt nyt.

Ifølge den seneste forskning af sammenhængen mellem antal daglige skridt og forebyggelse af hjertesygdom behøver du nemlig ikke at gå helt så meget som hidtil antaget.

Studiet, som undersøger risici for udvikling af hjerte-kar-sygdom, viser faktisk, at du har så meget som 50-70 procent lavere dødelighed, hvis du tager 7.000 skridt dagligt – det svarer til gennemsnitlig 4-5 km afhængigt af din skridtlængde.

Og du tager den bare i det tempo, der passer dig

En anden god nyhed er, at det faktisk ikke gør nogen forskel, om du sætter tempo på dine skridt. I hvert fald ikke, hvis man skal tro studiet, som omfatter 2.110 personer i alderen 38-50 år, der blev fulgt fra 2005 til 2018.

Studiet er en del af et større forskningsprojekt. Her undersøger et amerikansk forskerhold de største risici for udviklingen af hjerte-kar-sygdom, herunder fysisk aktivitet – eller mangel på samme. Studiet er offentliggjort i 2021 i det anerkendte lægevidenskabelige tidsskrift ”JAMA”.

Du kan læse mere om studiet her

Ingen magiske tal

Der er i disse år meget fokus på motions forebyggende egenskaber, når det kommer til udvikling af hjertesygdom og andre alvorlige kroniske sygdomme.

Der bliver forsket meget i gang som motionsform, og nye resultater vil uden tvivl se dagens lys også i de kommende år.

Ifølge Hjerteforeningens motionsrådgiver, Anne Kristine van der Zaag, er der ikke nogen endegyldig sandhed, hvad angår mængden af motion og antal daglige skridt.

De nyeste studier viser, at det har en betydning, hvor meget du bevæger dig i forhold til risikoen for sygdom og i forhold til dødelighed. Men der er ikke noget magisk tal for, hvor meget du helt nøjagtigt skal røre dig hver dag, siger motionsrådgiveren.

– Det, vi kan være ganske sikre på, er, at lys, frisk luft og bevægelse er rigtig godt for os.

– Om du så tager 2.000, 4.000 eller 10.000 skridt om dagen, vil det alt andet lige være en rigtig god investering i dit helbred, siger Anne Kristine van der Zaag.

Gå med

Hjerteforeningen tilbyder mange former for motion og aktiviteter. Alt sammen gratis.

Uanset dit fysiske udgangspunkt kan du være sikker på at finde noget, som passer til dig.

Find din foretrukne motion i Hjerteforeningens motionsunivers her: https://hjerteforeningen.dk/motionforhjertet/.

Undersøg eventuelt også, hvad din lokalforening har af tilbud – en del tilbyder Hjertemotion i det fri: https://hjertemotion.dk/hjertemotion-i-det-fri/.