Forhøjet kolesterol

Forhøjet kolesterol er en af hovedårsagerne til hjertekarsygdomme. Få her den vigtigste viden om, hvad forhøjet kolesterol er.

Du kan ikke selv mærke, om indholdet af kolesterol i dit blod er for højt. Derfor er det vigtigt, at du får målt dit kolesteroltal med jævne mellemrum.

Hvad er kolesterol?

Kolesterol er et fedtstof, der indgår i alle kroppens celler og er nødvendig for en lang række af kroppens vigtige funktioner. Din krop danner selv kolesterol.

Kolesterol transporteres rundt i kroppen med blodet omgivet af en skal af fedt og protein. Der findes tre former for kolesterol kaldet triglycerid, LDL-kolesterol og HDL-kolesterol.

Forhøjet triglycerid kan have flere årsager: Hvis man drikker for meget alkohol, sukkerholdige drikke, spiser for meget sukker eller søde sager. Eller man spiser store måltider med meget fedt i eller for få måltider med fede fisk.

Hvad er total-kolesterol?

Kolesteroltallet måles i en blodprøve og består af total-kolesterol, som er sammensat af såkaldt HDL, LDL og triglycerid. Se mere herunder:

• Triglycerid er fedtstoffer, som transporteres rundt i blodet i VLDL-partikler. VLDL er en forkortelse for “very low density lipoprotein”. Forhøjet triglycerid er en risikomarkør for hjerte-kar-sygdom
  • LDL er en forkortelse for “low density lipoprotein”. Kolesterol transporteres i LDL-partikler. De har en tendens til at aflejre sig i dine blodkar, som kan blive forsnævrede og risikere at lukke helt til. LDL-kolesterolet omtales derfor som det ”lede” kolesterol.
  • HDL er en forkortelse for “high density lipoprotein”. Kolesterol bindes til HDL-partikler og transporterer kolesterol fra blodkarrene til leveren. HDL har en gavnlig effekt ved at reducere graden af åreforkalkning. HDL-kolesterol omtales derfor som det ”herlige” kolesterol.

Dit totale kolesteroltal bliver angivet i millimol kolesterol per liter blod (mmol/l). Det bør ikke være højere end 5,0 mmol/l. Vær dog særligt opmærksom på dit LDL-kolesteroltal. Der er forskellige niveauer for, hvor højt dette tal bør være afhængig af. Er du rask skal LDL-kolesterol ligge under 3,0 mmol/l. Er du hjertesyg eller har en øget risiko for en hjertekarsygdom skal LDL-kolesterol ligge under 1,8 mmol/l.

Hvad er forhøjet kolesterol?

For højt kolesterol er ikke en sygdom i sig selv, men er en tilstand, der kan føre til åreforsnævring og øge din risiko for blodpropper. Årsagen til for højt kolesterol er ofte en blanding af arvelighed, uhensigtsmæssig livsstil og anden underliggende sygdom.

Hold øje med dit kolesteroltal, og få målt det med jævne mellemrum Ofte kan en omlægning til en sundere livsstil sænke kolesteroltallet. Medicinsk behandling kommer på tale, når omlægning af livsstil ikke er tilstrækkeligt, eller hvis kolesteroltallet er svært forhøjet.

Spis dig til et lavere kolesteroltal
Vælg den rette behandling

Få fire danskeres historier om deres forhøjede blodtryk

Mød 72-årige Thomas med forhøjet kolesterol
Mød Betina med forhøjet kolesterol
Mød 45-årige Peter med forhøjet kolesterol
Mød 72-årige Preben med forhøjet kolesterol

Selvhjælp

Prøv vores diætistforløb og sænk dit kolesteroltal ved at lære mere om sund kost.

Køb diætistforløb på webshop

VIDEO: Se video om Hjerteforeningens forskning, som du kan støtte