Pårørende

Som pårørende til en hjertesyg kan din hverdag være fuld af bekymring, stress, angst og tunge tanker.

Få råd, støtte og vejledning af Hjerteforeningen, som sammen med ligesindede og pårørende kan give dig mod og energi til at tackle din situation.Hvis en af dine nærmeste bliver syg, så spiller du en enorm vigtig rolle for den hjertesyge. Som pårørende til din partner, forælder, kæreste, ven, kollega eller dit barn kan du pleje, støtte og opmuntre den hjertesyge, hvis du vel at mærke kan finde mentalt og fysisk overskud til det.

Tal med en psykolog

Det kan være en stor lettelse at tale med en psykolog. Hjerteforeningen tilbyder en psykologsamtale til både den voksne med hjerte-kar-sygdom og pårørende, samt børn og voksne i hjertebarnsfamilier. Kontakt Hjertelinjen gratis på telefon 7025 0000, og hør nærmere alle hverdage mellem kl. 09.00 og 16.00.

Tilskud til et længere samtaleforløb med en privat praktiserende psykolog kræver en henvisning fra din praktiserende læge. Visse forsikringsordninger dækker også udgifter til psykologbehandling.

Få hjælp som barn eller ung

Som barn eller ung til en hjertesyg mor eller far kan du få meget godt ud af at dele erfaringer med andre i samme situation. Kontakt Hjertelinjen og få råd og vejledning i Aarhus eller København på  70 25 00 00.

Hvis din forælder eller en af dine søskende er alvorligt syge eller døde, tilbyder det nationale sorgcenter Børn, Unge og Sorg gratis støtte og behandling til børn og unge under 28 år.

Find støtte som partner

God kommunikation og et godt samarbejde er vigtigt for dig og din partner, når en hjertesygdom kommer ind i jeres liv. Som pårørende er det også vigtigt, at du passer godt på dig selv i forløbet, så du til gengæld kan drage omsorg og støtte den hjertesyge.

Læs mere om de nye roller som patient og pårørende, der ofte opstår i forbindelse med sygdom.

Find også information om angst og bekymring, som naturligt opstår som reaktion i forbindelse med alvorlig sygdom

Få et netværk af andre pårørende

At møde andre pårørende og udveksle tanker og følelser med dem kan være en befriende og givende oplevelse. De ved, hvad det handler om, og du vil kunne dele mange af dine erfaringer og oplevelser til fælles glæde. Hjerteforeningens aktiviteter henvender sig ofte til både patienter og pårørende.