Blodproppen kommer ofte som et lyn fra en klar himmel, og den betyder samtidig startskuddet til en gennemgribende omlægning af kosten. Det fortæller diætist Lotte Juul Madsen. Hun giver dig her gode råd og 16 lækre forslag til en mere grøn grillsæson.

– Mange af de blodproppatienter, som vi taler med på Hjertelinjen, oplever, at de har fået en ekstra chance i livet. De ringer til Hjertelinjen med et ønske om rådgivning til at sadle om til en grønnere livsstil.

Denne sommer skal det derfor ifølge Lotte Madsen handle om torsk, laks eller makrel på grillen i selskab med tomater, gulerødder, svampe og spidskål. En ny start på en hjertesund livsstil, hvor de klassiske entrecoter, marinerede nakkekoteletter og ostepølser er byttet ud med sommerlet grillmad, som sender tanker mod ferie og fjerne himmelstrøg.

Lotte Juul Madsen er Hjerteforeningens erfarne diætist. Du kan ringe til Hjertelinjen på 70 25 00 00. Foto: Hjerteforeningen.

Få tilsendt hjertesunde opskrifter hver uge – TILMELD DIG HER

– Efter en blodprop i hjertet vælger mange mennesker at skære ned for pølser og kød fra okse, svin og lam. På Hjertelinjen får jeg på samme måde spørgsmål til alternative hjertesunde ideer til grillen, fortæller Lotte Juul og maler et billede, som de fleste af os med iver kan forestille os:

– På grillen ligger træspyd i alle regnbuens farver med solmodne tomater, sprød squash, champignon og rødløg. Fersk laks, der får tænderne til at løbe i vand, ligger ved siden af sydende fyldte portobellosvampe på grillen. Sommersolen er ved at gå ned, og havebordet står dækket med hæklet hvid dug og en stor buket af havens georginer. En hyggelig sommeraften for hjertet og sjælen, foreslår Lotte Juul Madsen.

Hun giver dig her en god håndfuld tips til flere grøntsager på grillen.

4 grønne hovedretter på grillen

• Grillet grønt
  • Store portobello svampe er naturens svar på kødsmag. Fyld de store svampe med finthakkede grøntsager (rød peber, svampe, løg) rørt med fedtfattig krydret smelteost. Lægges på grillen.
  • Fisk og grønt
  • Fyldte squash. Halver squashen og skab indmaden ud. Hak indmaden fra squash og bland med dåse tomat, løg, frisk oregano, timian eller basilikum. Fyld squash, top med rasp og læg på grillen

Prøv sommerslaw og grillet majs som tilbehør

4 søde sommersalater til bordet

Salat med jordbær, blomkål, ærter og sommerblomster

Grillet laks med melonsalat

Skindstegt kulmule med tatarsauce, knuste kartofler og sprød fennikelsalat med jordbær

Spidskålssalat med grønne asparges

3 lækre desserter af frugt og bær

Marengs med creme og friske bær

Honningristet ananas med vaniljeskyr og nødder

Jordbærtiramisu

5 gode råd til grøn sommermad

1. Start med grøntsagsstave, hummus og små tomater, mens I venter på, at grillen er klar.
  2. Læg laks, fyldte portobellosvampe eller grønne grillspyd på grillen.
  3. Fyld bordet med farverige salater med sommerens bær og blomster.
  4. Spis bær, frugt og nødder som sommerens dessert.
  5. Drik isvand med mynte, lime eller agurkestrimler til grøn sommermad.

Få tilsendt hjertesunde opskrifter hver uge – TILMELD DIG HER