GIV LIV

Sociale aspekter ved hjerte-kar-sygdom og arbejdsmarkedet

Det er ikke ualmindeligt, at arbejdsevnen bliver påvirket, når man får en hjerte-kar-sygdom. For nogle er der blot tale om en kortere sygeperiode, hvorefter arbejdet kan genoptages igen. For andre vil der være brug for at sætte ind med støtteforanstaltninger, som kan sikre tilknytningen til arbejdsmarkedet. Andre igen kan være i en situation, hvor der er behov for at kende til ordninger som førtidspension og seniorpension.

Du kan her læse om nogle af de forskellige ordninger, du som hjertepatient kan få brug for at kende. Det er jobcentrene, som administrerer ordningerne. Du har derfor mulighed for at søge råd og vejledning på dit lokale jobcenter. Vær også opmærksom på din mulighed for at få hjælp og støtte af din fagforening og tillidsrepræsentant samt hos Hjerteforeningens socialrådgiver på telefon 70 25 00 00.