Sådan lever du sundere

Forhøjet blodtryk og højt kolesteroltal er årsager til hjerte-kar-sygdomme. Begge dele kan ofte ændres ved at ændre livsstil.

Ved hjælp af sund kost, nok motion og gode sociale relationer kan du reducere din risiko for at få en hjerte-kar-sygdom. Hvis du ryger, eller har et for højt alkoholforbrug, kan du få hjælp til at kvitte din usunde vane, der skader dit helbred. Find her inspiration til, hvordan du får et godt liv med bedre livskvalitet til gavn for krop og sjæl.

Undgå eller kvit rygning

Et liv uden tobaksrygning er godt for dit hjerte. Rygning øger nemlig din risiko for en blodprop i hjertet og åreforkalkning. Et ud af fire hjerte-kar-tilfælde er relateret til rygning. Gør det til din hjertesag at kvitte rygning. Undgå også passiv rygning, da det øger din risiko for en hjertesygdom med 20-30%.

Få hjælp til rygestop

Det er god og gratis hjælp at få, hvis du ønsker at blive røgfri. Få gratis rådgivning hos Stoplinien på 80313131, og find rygestoptilbud nær dig på stoplinien.dk.

Rygeophør giver straks fordele for helbred

Det kan altid betale sig at stoppe med at ryge. Uanset alder eller antallet af år, du har røget. Mærk positiv forskel på hjerte og kredsløb umiddelbart efter dit rygestop.

• Din puls, blodtryk og iltniveau bliver normal efter få timer.
  • Dine lunger renser sig selv efter et døgn. Din vejrtrækning bedres efter tre døgn.
  • Efter 1-2 år er risikoen for en blodprop halveret.
  • Efter 5-15 år er din risiko for en blodprop den samme som hos aldrig-rygere.
Røg sætter dit hjerte på overarbejde

Spis sundt

Sund mad er vigtigt for dit hjerte. Der er mange veje til hjertesund kost. Få glæde af Hjerteforeningens mange gode opskrifter på lækker mad på Hjerteforeningens opskrifter A-Å. Under alle opskrifter kan du se, hvor meget energi, fedt og frugt og grønt du får per person eller per portion af retten.

Hvis du har for højt kolesteroltalforhøjet blodtryk eller en hjerte-kar-sygdom spiller maden en væsentlig rolle. Spis og drik hjertesundt for at nedsætte risikoen for at udvikle eller forværre hjerte-kar-sygdom. Sænk også dit kolesteroltal og blodtryk ved at spise og drikke hjertesundt.

Læs mere om hjertesund mad i pjecen ”Mad for dit hjertes skyld”.

Tre gode råd

• Fedtstoffer er en vigtig del af en hjertesund kost. Udskift det mættede fedt fra smør og smørblandinger, mælk, ost og kød med det umættede fedt fra planter, fisk, rapsolie, olivenolie, nødder, mandler, frø, kerner og avocado for at få et bedre kolesteroltal og nedsætte risikoen for at udvikle eller forværre hjerte-kar-sygdom.

Reducér risiko og få overskud

Gennem sund kost kan du reducere din risiko for at udvikle eller forværre hjerte-kar-sygdom. Du vil også reducere din risiko for type- 2 diabetes, forhøjet blodtryk og for at tage på i vægt. Sidegevinsten ved at ændre madvaner er, at du vil opleve, at du føler dig bedre tilpas.

Fyld din tallerken med varieret og sund mad

Læs om kosttilskud og naturlægemidler

Lyt til podcast om kost her

Motionér til hverdag

Styrk dit hjertes sundhed med motion. Gør fysisk aktivitet til en naturlig del af dit liv på en nem måde. Et aktivt liv holder dig sund, smidig og i balance. Bevæg dig gerne en halv time hver dag, og gør det frem for alt sjovt at få rørt dig sammen med folk, du holder af at dyrke motion og fællesskaber med.

Få hjælp til at leve sundt

Har du en hjerte-kar-sygdom, er det lige så vigtigt med motion som for alle andre mennesker. Er du i tvivl om, hvor meget eller hvordan du skal motionere, kan du kontakte vores motionseksperter på Hjertelinjen for råd og vejledning. Skriv også gerne til brevkassen, eller kontakt os på 70 25 00 00.

Savner du et fællesskab til din gåtur? Så find din GÅ MED-vært her

Hjertetræning er for dig, der vil leve sundere. Gå til Hjertetræning her

Er du ny-opereret hjertepatient anbefaler vi Tænd og træn dit hjerte

Har du afsluttet et rehabiliteringsforløb i region og kommune anbefaler vi Hjertemotion

Dyrk motion for din fornøjelses skyld

Motion har mange gode effekter: Det styrker dit hjerte, det sænker dit blodtryk, og det mindsker din risiko for at dø tidligt. Motion har også positive effekter på din livskvalitet, dit sociale liv og dit daglige humør.

Så motion er grundlæggende godt for dig og dit hjerte.

Gør motion til en rutine

Vær social med andre mennesker

Din mentale sundhed hænger tæt sammen med dit fysiske helbred. Ensomhed øger risikoen for dårligt helbred og mistrivsel. Sociale relationer kan give dig masser af glæde, mening og positive oplevelser, og det er godt for både din mentale og fysiske sundhed. Vær aktiv og opsøg forskellige fællesskaber, hvor du kan deltage i aktiviteter for at udvide, opbygge og pleje dit netværk. Søg støtte i dit netværk, når du har det svært.

Relationer er guld værd

Fællesskaber og samtaler med ligesindede er guld værd. Støtte og fællesskaber giver dig et sted, hvor du kan vende tanker, oplevelser og meninger med andre. Det har ofte stor værdi at få indblik i andres erfaringer, hvis du eller en i dit netværk står i en vanskelig situation.

Tre gode råd

• Spis mad sammen, eller dyrk en interesse, hobby eller sæt en ny aktivitet i gang sammen med andre.
  • Engager dig i den lokale idrætsforening, i skolebestyrelsen, i frivilligt arbejde eller noget fjerde, der har din interesse.
  • Læs mere om ABC for mental sundhed på www.abcmentalsundhed.dk, hvor det at gøre noget sammen tillægges stor betydning for din trivsel og sundhed.

Husk på, at glæder ofte bliver bedre af at dele dem med andre i din dagligdag. Mød andre i samme situation, og få viden, råd og støtte. De gode sociale relationer gør dig bedre i stand til at klare de udfordringer, som livet rummer, når du har praktisk og følelsesmæssig opbakning fra andre.

Læs mere om sociale relationer

Undgå stress

Mental sundhed er vigtig, når det handler om at forebygge fysisk sygdom.

Kortvarig stress er som udgangspunkt en naturlig og normal reaktion, som gør dig i stand til at klare og tilpasse dig hverdagens krav og udfordringer. Når faren er drevet over, eller udfordringen er løst, så vil symptomerne på stress almindeligvis forsvinde igen.

Gentagne perioder med stress eller langvarig stress er usundt for dit hjerte og kan være årsag til hjerte-kar-sygdom. Årsagen er, at stress påvirker kredsløbet gennem stresshormonerne adrenalin og cortisol (binyrebarkhormon).

Det kan blandt andet føre til:

Stress og livsstil

Desuden vil en person med stress nemt få en mere usund levevis i form af rygning, usunde kostvaner, dårlige søvnvaner, større alkoholindtag og mindre fysisk aktivitet, hvilket alt sammen øger risikoen for hjerte-kar-sygdom.

Tre gode råd

• Tal åbent om stress, og sæt ord på dine tanker. Du er ikke alene. 300.000 danskere lider af stress.
  • Få viden om stress, og hvordan du kan hjælpe dig selv, bl.a. hos Netdoktor.dk og Stressforeningen.dkHjertelinjen træffes på 70 25 00 00.
  • Søg professionel hjælp, hvis du oplever dig stressetKontakt din praktiserende læge for råd og vejledning. Langvarig stress kan udvikle sig til depression og udbrændthed. Derfor er det vigtigt, at du søger hjælp i tide.
Stress er en folkesag

Drik med måde

Skær ned på alkohol, og pas på dit hjerte. Et glas rødvin om dagen er ikke skadeligt for dit hjerte. Dog skal visse hjertepatienter passe på eller helt undgå at drikke alkohol. Generelt bør hverken kvinder eller mænd drikke mere end 10 genstande om ugen, eller mere end 4 genstande ved samme lejlighed.

Begræns dit alkoholforbrug

Dit hjerte kan normalt godt tåle alkohol i moderate mængder. Ved overdrevent indtag af alkohol har du høj risiko for at øge dit blodtryk og skade dit hjerte. Alkohol er sammen med rygning og forhøjet blodtryk en af de 3 største risikofaktorer for sygdom generelt. Drik derfor alkohol af lyst og med måde – men ikke for din sundheds skyld.

Følg anbefalingerne

VIDEO: Se video om Hjerteforeningens forskning, som du kan støtte