GIV LIV

Styr på fødevarerne

• Derfor skal du spise flere nødder

Vil du passe på dit hjerte, så spis nødder i din daglige kost. Nødder har mange sunde egenskaber. De har et stort indhold af de gavnlige umættede fedtsyrer, som er gode for hjertet. Her hjælper Hjerteforeningen dig med, at bliver klogere på nødder. Hvad er nødder? Gruppen af nødder omfatter: hasselnød, jordnød, cashewnød, paranød, pecannød,… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forebyggelse/kost/styr-paa-foedevarerne/" title="Læs Styr på fødevarerne">Læs mere »</a>

• Derfor skal du spise mere fisk

Hvad er fisk? Alle typer af fisk tæller med i regnskabet, når det handler om at spise mere fisk. Så vælg den slags fisk du bedst kan lide, uanset om den er: Fakta om fisk Fisk er rige på de sunde omega-3 fedtsyrer, protein, D-vitamin, jod og selen Der findes både fede (eksempelvis laks, sild,… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forebyggelse/kost/styr-paa-foedevarerne/" title="Læs Styr på fødevarerne">Læs mere »</a>

• Derfor skal du spise mere frugt og grønt

Hvad er frugt og grønt? Frugter og grønsager er rige på vitaminer, mineraler, antioxidanter og kostfibre, der alle beskytter dig mod hjerte-kar sygdom. Fakta om frugt og grønt Der er mange sundhedsfordele ved at spise frugt og grønt. Et højt indtag af frugt og grønt har vist sig, at: Sænke både total kolesterol og LDL-kolesterol… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forebyggelse/kost/styr-paa-foedevarerne/" title="Læs Styr på fødevarerne">Læs mere »</a>

• Derfor skal du spise mere fuldkorn

Fuldkorn er godt for din sundhed og gavnligt for hjertet, men hvad forstås egentlig ved fuldkorn? Er fuldkorn lig med kernebrød eller er der andre veje til fuldkorn. Hjerteforeningen guider dig til en hverdag mere fuldkorn. Hvad er fuldkorn? Fuldkorn betyder at alle dele af kornet indgår i melet. Det vil sige også skaldelene og… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forebyggelse/kost/styr-paa-foedevarerne/" title="Læs Styr på fødevarerne">Læs mere »</a>

• Derfor skal du spise mindre salt

Et højt saltindtag er skadeligt for sundheden, og danske forbrugere får generelt for meget salt i kosten. For meget salt er lig forhøjet blodtryk og dermed en øget risiko for hjerte-kar-sygdom. 9 ud af 10 danskere får for meget salt/spiser mere salt end anbefalet. Hvad er salt? Natriumchlorid (Nacl) er den kemiske betegnelse for det salt du kender… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forebyggelse/kost/styr-paa-foedevarerne/" title="Læs Styr på fødevarerne">Læs mere »</a>

• Derfor skal du spise mindre sukker

Ved at begrænse dit indtag af tilsat sukker kan du nedsætte risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Hvad er sukker? Man skelner mellem naturligt sukker og tilsat sukker. Naturligt sukker findes blandt andet i frugt, og tilsat sukker får vi typisk fra sodavand, slik og kager samt alkohol. Det er tomme kalorier, som hverken indeholder fibre, vitaminer og… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forebyggelse/kost/styr-paa-foedevarerne/" title="Læs Styr på fødevarerne">Læs mere »</a>

• Hjertesunde drikkevarer – hvad skal du vælge?

Væske er nødvendig, når kroppen skal holdes sund. Dagligt anbefales 1½ – 2 liter væske hovedsageligt fra postevand. Sluk tørsten i vand og gem andre drikkevarer til nydelse. Når vægten skal holdes sund er vand et godt valg, idet vand ikke indeholder kalorier. Drikke mætter ikke i samme grad som mad, derfor er det nemt at drikke sig… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forebyggelse/kost/styr-paa-foedevarerne/" title="Læs Styr på fødevarerne">Læs mere »</a>

• Sådan vælger du de rigtige fedtstoffer

Din krop har brug for fedtstoffer. Men ikke alle fedtstof typer er lige sunde og det er ikke ét fedt, hvilken slags du spiser. Langt de fleste danskere får for meget af det usunde fedt og for lidt af det sunde, og det har stor betydning for din risiko for, at udvikle hjerte-kar-sygdom. Hvad er… <a href="https://hjerteforeningen.dk/forebyggelse/kost/styr-paa-foedevarerne/" title="Læs Styr på fødevarerne">Læs mere »</a>