Forside > 7 stærke råd: Skær ned på alkohol i hverdagen
Forebyggelse Gode råd Mad

7 stærke råd: Skær ned på alkohol i hverdagen

Diætist og ekspert i "nudging" på kostområdet Lotte Juul Madsen fra Hjerteforeningens Rådgivning giver her en stor håndfuld gode råd til, hvordan du holder lidt igen med de våde varer og passer på hjertet.

Tekst Mads Louis Orry - Dato juni 22, 2020

Professor Børge Nordestgaard fra Institut for Klinisk Medicin på Københavns Universitet opfordrer derfor Sundhedsstyrelsen til at revidere anbefalingerne af danskernes alkoholindtag.

Hvordan du selv gør helt konkret, får du her diætist og Hjerteforeningens ekspert i “nudging”, Lotte Juul Madsens, syv gode råd til. Rådene har du måske set i medierne, da Ritzau har bragt dem.

7 gode råd

Vi giver dig her Lotte Juul Madsens syv bedste råd om alkohol.

1) Køb ikke vinbokse

– Det er bedre at købe en flaske. I en flaske er det meget mere synligt, hvor meget man drikker, men  med en boks bliver det for nemt, og det kan let stikke af, siger Lotte Juul Madsen.

2) Hav ikke vin og øl på køl hele tiden

– Frist ej skæbnen for meget ved at fylde dit køleskab med en masse kold hvidvin og kolde øl. For når de ligger der på køl og er klar, så frister de for meget, siger diætisten.

Hun opfordrer til, at man i stedet lægger en flaske hvidvin eller nogle øl på køl den dag, man synes, at man faktisk vil drikke lidt om aftenen.

3) Drik af små glas

– Drik vin af et lille vinglas. Når vi tager et glas vin, så fylder vi bare glasset op uanset størrelse. Det løber ofte løbsk, når glasset er stort.

4) Nyd lidt, men godt

– Vi anbefaler altid hellere lidt, men godt. Det er ikke mængden, der er nydelsen. For nydelsen ligger i smagen, siger Lotte Juul Madsen

5) Hæng ikke længe over maden

– Sid ikke for længe og hæng over middagen. Jo længere vi sidder, jo mere drikker vi, siger Lotte Juul Madsen og foreslår, at man i stedet går en tur, spiller spil eller kører på stranden.

6) Drik alternativer til alkohol

Overvej, om der ikke kan være andre friske alternativer til alkohol.

– Lav hyldeblomstsaft, køb danskvand med smag i eller lav selv vand med smag, fx fra agurkestrimler eller mynte. Eller drik en lækker smoothie i stedet for et glas vin, når du står og laver mad.

7) På restaurant

– Hvis du skal have en treretters menu, så køb ét glas hvidvin og ét glas rødvin i stedet for en hel flaske. Bestiller man en flaske, drikker man en flaske. Og husk at drikke vand for tørst og vin for nydelse, siger Lotte Juul Madsen.

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)