af Hjerteforeningen
d. 2. november 2011

FO_RI_diabetesfinger

Over 320.000 mennesker i Danmark har diabetes. Hjertekarsygdomme ledsager ofte diabetes

En stor del af de mennesker, som har diabetes, får på et tidspunkt hjertekarsygdom.

Type 1 diabetes rammer mest unge og kræver altid behandling med insulin. Type 2 diabetes – der i folkemunde også kaldes gammelmandssukkersyge – rammer ofte ældre og kræver kun i nogle tilfælde insulinbehandling. Desværre er der flere og flere yngre mennesker, der får type 2 diabetes. Det skyldes primært overvægt og mangel på motion.

Sådan hænger diabetes og hjertekarsygdom sammen
Diabetikere har to problemer, når det gælder blodkar. Det ene er, at de lettere end andre får åreforsnævring. Diabetes medfører svinninger i blodsukkeret, og sygdommen er også forbundet med øget kolesterol- og fedtindhold i blodet. Begge dele giver en øget risiko for åreforsnævringe. Det andet problem er, at der kan opstå karsygdom i de allerfineste grene af pulsårerne.

Kombinationen af sygdom i de større blodkar og i de allerfineste gør, at åreforsnævringen ofte er alvorligere og vanskeligere at behandle hos personer med diabetes. Det betyder bl.a. at diabetes og rygning eller diabetes og forhøjet kolesterol er en farlig kombination.

Mad og motion er vigtige brikker i diabetikerens livsstil
Hvis du har diabetes kan du selv gøre meget for, at der er balance i blodets sukker- og fedtindhold. Det kan du gøre ved at få mad, motion og medicin til at fungere godt sammen.

Motion ændrer muskelcellernes følsomhed overfor insulin, og sygdommen mindskes, samtidig med at blodkarrene bliver styrkede.  Derfor har masser af motion en helt afgørende betydning for, at du kan få et langt liv med diabetes uden komplikationer med hjertekarsygdom.

Som diabetiker kan du roligt anvende Hjerteforeningens opskrifter – dog er desserter og kager undtaget.

Diabetes og kolesterol
Som diabetiker bør du følge dit kolesteroltal nøje. Det totale kolesteroltal bør være under 4,5 mmol/l og LDL-kolesterolet under 2,5 mmol/l. Hvis du samtidig har åreforsnævring skal kolesteroltallet være endnu lavere. Diabetikere har meget ofte behov for kolesterolsænkende medicin – de såkaldte statiner.

Diabetes og forhøjet blodtryk
Når du har diabetes bør dit bodtryk være lavere end 130/85 mmHg. Har du diabetes og højt blodtryk, kan du have behov for mindst to blodtryksnedsættende midler. Samtidig skal du spise en saltfattig og i øvrigt fornuftig, fedtfattig kost.

Læs mere på Diabetesforeningens hjemmeside