En iskold øl i sommervarmen eller en flødeis fra fryseren kan være den lette løsning til nedkøling på en varm sommerdag. Men er der mon en hjertesund vej til nedkøling? Vi har spurgt Hjerteforeningens diætist om alternativer til øl, liggestol og is.

Varmedisen står op fra asfalten, luften er klæg og fugtig, varmen hænger tungt over Danmark.

Blomsterne hænger med hovederne i varmen, og vi rykker havebordet ind i skyggen for at finde ly for den brændende sol.

Det er udmattende.

Termometeret har rundet de 30 grader. Varmen tager energi, og døsigheden tager over.

Det er tid til nedkøling!

3 gode råd

Men hvordan køler du ned, uden at gå på kompromis med hjertesundheden?

Det har Hjerteforeningen en række gode råd til dig her.

Du kan fx bruge disse tre gode råd, når varmen stiger dig til hovedet:

• Drik alkoholfrit på hverdage
  • Køl ned på frisk frugt
  • Spring i bølgen

Byt øl og hvidvin ud med smagfuld hyld og lime

Lime, hyld, citron, mynte og isvand med bobler.

Der er efterhånden mange skønne alternativer til øl, vin og spiritus.

Lad ikke alkohol være en hverdagsting, men prøv alternative smagsoplevelser i de mange alkoholfrie muligheder fx:

• Prøv fx Hjerteforeningens opskrift på en lækker myntecocktail.
  • Bland kold danskvand med knuste isterninger og et strejf hyldeblomstsaft.
  • Lav en kande isvand med skiver af økologisk lime, citron eller strimler af agurk.
  • Kom hindbær i en isterningbakke, tilsæt vand og sæt på frost. Få hermed flotte isterninger til isvand.

Byt isvaflen ud med rabarber og søde jordbær

Sommervarmen sætter tempoet ned, så vi har ikke brug for ekstra kalorier fra sukker og søde sager.

Vi kan heldigvis finde mange hjertesunde fristelser, som køler i sommervarmen fx:

Byt havestolen ud med vandsprøjt og friske bølger

En stol i skyggen og en god bog kan være en dejlig måde at fordrive en varm sommerdag.

Der er dog intet så skønt som en frisk svømmetur i de kølige bølger eller en sjov vandkamp med grinende børnebørn.

• Tag en kølig dukkert i bølgen blå, når varmen er på sit højeste.
  • Lav en frisk omgang vandkamp med dine børn eller børnebørn.
  • Gå en skøn aftentur, når solen går ned, solsorten synger, og mærk den kølige aftenbrise.

Vi håber, du kan bruge rådene og har fået inspiration til sund og sjov nedkøling i sommervarmen.

Hav en god og hjertesund sommer!