Intet giver mere appetit til påskefrokosten end frisk luft og en dejlig gåtur. Og det skal selvfølgelig være på en af de næsten 300 forskellige hjertestier rundt omkring i Danmark. Få Hjerteforeningens guide til den hyggelige påsketur her.

Påsken er lige om hjørnet, og det betyder ferie for de fleste. Påskedagene er oplagte til at tage ud og nyde naturen og at foråret er på vej.

Børn, børnebørn og måske endda oldebørn banker inden længe på hoveddøren og skal trakteres med påskelækkerier i lange baner. Men inden vi sætter os til påskebordet, skal der selvfølgelig samles appetit til alle lækkerierne.

Og intet klarer den opgave bedre end en dejlig gåtur – uanset om du er alene, sammen med en veninde, kæreste eller hele familien

Frisk luft i den skønne danske natur gør underværker for appetitten.

Men hvor skal du strække benene?

Det har vi selvfølgelig et godt bud på her.

Tag på gåtur på hjertestierne

Du skal nemlig tage familien med ud på en hjertesti.

Hjertestier er afmærkede motionsruter, hvor der langs med ruten er opsat skilte med Hjerteforeningens logo.

De findes overalt i Danmark.

På knap 300 startsteder landet over finder du Hjerteforeningens logo, der markerer indgangen til en hjertesti.

Fra nogle startsteder udgår der flere ruter, og samlet set findes der derfor tæt ved 300 stier og ruter, der officielt kan kalde sig for hjertestier.

Du skal såmænd bare vælge den, du har allermest lyst til at udforske, snøre vandrestøvlerne og så tage af sted.

Find din hjertesti

På denne side finder du et Danmarkskort med alle landets hjertestier markeret.

Indtast din kommune i søgefeltet, og vupti, så har du den eller de hjertestier, som du kan prøve af i nærheden af, hvor du bor.

Komplet med startsted og længde på ruten.

Nogle hjertestier er korte, andre er lange.

Nogle går ligeud, mens andre er mere udfordrende med bølgende bakker eller tætte skove.

For dem alle sammen gælder det dog, at de viser den danske natur fra dens allerbedste side.

Gem påskeæg på ruten

Tag et kig på siden, planlæg din gåtur på hjertestien i god tid, og begynd at glæde dig.

Og bliver du bidt af det, så husk, at mange af Hjerteforeningens lokalforeninger arrangerer faste ugentlige begivenheder på hjertestierne med forskellige slags aktiviteter i den friske luft.

Du kan finde din nærmeste lokalforening her på denne side.

Og husk på, at ingen påsketur er komplet uden en afslutning ved påskebordet. For det kan godt være, at det er sundt for hjertet og sindet med en gåtur – men det er hygge og lækker påskemad så sandelig også.

Og ingen påske uden påskejagt!

Lær din hjertesti at kende i dagene op til påske og gem påskeæg på ruten. Det vil helt sikkert glæde både små og store med en lille påskejagt.

Om det er de sunde -, usunde – eller pustede æg, du gemmer på ruten, er op til dig.

Her får du Hjerteforeningens opskrifter på sundere påskeæg til æggejagten:

Lilla æg

Lav dine egne sundere påskeæg med dadler og marcipan

Glædelig påske til dig og hele din familie!

Få flere gode råd hos Hjerteforeningen

Har du andre spørgsmål om hjertesund livsstil? Eller noget helt andet hjerterelateret?

Så anbefaler vi, at du ringer til vores rådgivningslinje, Hjertelinjen, der har åbent alle hverdage mellem 9 og 15.

Her kan du altid få en snak med en af vores højt kvalificerede fagpersoner.