Måske du er en af de danskere, som er smånervøs ved tanken om at blive sulten, specielt hvis du skal prøve ny mad. Hjerteforeningens diætist giver dig her gode råd om at prøve nye, lækre retter og samtidig gå mæt i seng.

Vi har nok alle oplevet frygten for ikke at blive mæt og spørgsmål som ”har jeg nu købt nok kød, så alle bliver mætte?”, ”skal jeg skrælle et par ekstra kartofler bare for en sikkerheds skyld?” og ”skulle jeg spise en ekstra portion, så jeg ikke bliver sulten senere?”.

Der er dog ingen grund til mæthedsfrygt, siger diætist Lotte Juul Madsen, der til dagligt rådgiver på Hjertelinjen. Hun forklarer:

– Det sunde måltid kan sagtens give mæthed og holde sulten fra døren. Masser af fibre og fuldkorn i den hjertesunde mad giver mæthed.

Lotte Juul Madsen har følgende tre gode råd om mad, der giver mæthed:

Gå efter opskrifter baseret på grove grøntsager – dem, som kræver noget tyggearbejde. Det handler om kål, gulerødder, broccoli, jordskokker og rodfrugter, som har et højt indhold af de mættende kostfibre.

Brug kikærter, bønner og linser i gryderetter, supper og salater. Bælgfrugter har ud over fibre også et højt indhold af mættende proteiner.

Sørg for, at der er fuldkorn i din brød, ris, bulgur og pasta. Det er alt sammen tilbehør, som lægger en god og solid bund.

Lækre opskrifter til dig

Kødløs bekymring

Mange tanker, forestillinger, vaner og traditioner kan hæmme lysten til at springe ud i kødfrie dage.

– Vores aftensmad tager nemlig ofte udgangspunkt i kødet, og hvordan skal det så gribes an, når kødet udelades og ikke længere spiller hovedrollen i måltidet? Kan aftensmaden serveres uden kød? Og vegetarmad virker fremmedartet for mange mennesker – kan vi mon lide det? forklarer Lotte Juul Madsen om de typiske bekymringer hos danskerne, der ringer til Hjertelinjen.

– Uden at tænke over det spiser vi allerede en del vegetarmad i form af supper, salater, omeletter og grød. De er alle madretter, som allerede er en del af den danske madkultur. Vær modig, og gå skridtet længere, og prøv vores vegetaropskrifter, indbyder Lotter Juul Madsen og henviser til vegetarretterne på hjerteforeningen.dk.

Lotte Juul Madsen opfordrer til, at vi prøver nogle flere kødfrie dage og giver dig her tre gode råd om vegetarmad, der er lækkert og sundt:

Smagen umami er smagen af kød. Find umamismagen i svampe, soltørrede tomater, bouilloner, parmesanost eller miso.

Brug planterigets proteiner. Tilsæt kikærter til salaten eller lav en salat baseret på grønne linser. Kom kidneybønner i tomatsovsen eller i grøntsagsgryderetten, og brug røde linser i suppen.

Tøm køleskabet, og spar penge. Lav en omelet med grønt, risotto med svampe, kartoffelpizza eller en stor gryde grøntsagssuppe.

Smagen af luftfrikadeller

Lotte Juul Madsen peger på, at frygten for smagløs mad kan bremse lysten til kostomlægning.

– Mange spørger, om velsmagende mad kan laves uden fløde, smør og bacon. Vi spiser nemlig med øjnene, så lækre, flot anrettede måltider med ingredienser i forskellige farver medvirker til den gode smagsoplevelse, siger hun.

– Sund mad har masser af smag – det handler om at bruge spændende smagsgivere. Tænk på alle de smagsoplevelser, du har haft på dine rejser. Mad med koriander, kanel, spidskommen, chili, lime, ingefær og hvidløg.

VIDEO: Se vores videoer om lækre, eksotiske madretter her

3 gode råd

Mere smag i maden er ofte et stort ønske for os danskere, og Lotte Juul Madsen fra Hjertelinjen har følgende tre gode råd til, hvordan man sætter tryk på smagen.

Skru op for smagen med en dip af pesto, oliventapenade, avokadomos eller hummus som tilbehør.

Varier tilberedningen af grøntsagerne. Svits dem i wokken, bag dem i ovnen, riv dem til råkost, kog dem, eller brug dem rå i salaten

Kombiner pynt og smag ved at rive skallen fra en økologisk citron over pastaretten, hakke lidt bredbladet persille over kødsovsen, toppe med nødder og mandler eller riste lidt solsikke-, sesam- eller græskarkerner til grøntsagerne.

OPSKRIFT: Prøv Hjerteforeningens opskrift på rødbedehummus.

Nye hjerteopskrifter

Hjerteforeningen har netop fået en masse nye opskrifter med flere indbydende vegetarretter, hvor smag og mæthed går hånd i hånd. Gå på jagt i de spændende opskrifter, og prøv nye smage.