Der er masser af gode argumenter for at spise fisk flere gange om ugen, både som pålæg og som varm ret. Fisk giver bl.a. masser af hjertesundhed og gode madoplevelser, siger Hjerteforeningens diætist

Vores skællede venner i vandet gør vores hjerte godt. Meget godt, faktisk. Så næste gang du står med hovedet i køledisken i det lokale supermarked, så overvej, om valget med fordel kunne falde på laks, torsk eller anden lækker fisk.

Fisk indeholder nemlig omega-3-fedtsyrer. Men ikke kun det.

– De to særlige omega-3-fedtsyrer EPA og DHA, som vi får fra fisk og skaldyr, er med til at gavne hjertets sundhed, forklarer Inger Larsen, som er diætist i Hjerteforeningen.

5 gode grunde til fisk

Indholdet af EPA og DHA giver ifølge hende mindst 5 gode grunde til at spise fisk. De er:

1. Det udvider karrene, så blodtrykket sænkes.
  2. Det modvirker blodets sammenklumpningsevne og forebygger dermed blodpropper.
  3. Det mindsker risikoen for åreforkalkning og dermed blodpropper.
  4. Det er med til at stabilisere hjerterytmen.
  5. Fisk indeholder protein, som er godt for musklerne.

– Ud over de særlige omega-3-fedtsyrer har fisk også et højt indhold af andre vigtige næringsstoffer som D-vitamin, jod og selen, som der kun findes lidt af i andre fødevarer. Fisk beskytter derfor mod udviklingen af hjerte-kar-sygdom ud over det, som kan forklares alene med indholdet af omega-3-fedtsyrer, siger Inger Larsen.

FAKTA: Vi anbefaler

Hjerteforeningen anbefaler, at du spiser 350 gram fisk om ugen. Ud af de 350 gram – som Hjerteforeningen anbefaler, du spiser ugentligt – bør 200 gram være fede fisk. Har du fået konstateret en hjerte-kar-sygdom, anbefales det imidlertid, at du spiser 300 gram fed fisk om ugen. Fed fisk er fx sild, makrel, laks, ørred og hellefisk.

I Danmark har vi nogle af verdens fineste spisefisk, men fisk kan være dyrt. Så husk, at både frossen fisk og skaldyr, fiskepålæg og fisk på dåse tæller med i de anbefalede 350 g fisk om ugen.

GUIDE: Det skal du gå efter, når du handler

Det kan være svært at vælge fisk til på grund af historier om fx forurening og manglende bæredygtighed. Her kan indkøb efter mærker være en hjælp til at vælge fisk. Vi har lavet en guide til dig, som du kan læse her.

Nøglehulsmærket

Nøglehulsmærkede fiskeprodukter er de produkter, som Fødevareministeriet har markeret som særligt gode for ernæringen.

MSC-mærket

Det blå mærke betyder, at vi ønsker at bevare det naturlige havmiljø og sikre de vilde fiskebestande, og at producenterne kun får lov til at bruge mærket, når fangsten lever op til strenge regler for miljøvenligt og bæredygtigt fiskeri.

ASC-mærket

Det grønne mærke betyder, at fiskeriet efter opdrættede fisk bliver så bæredygtigt og miljøvenligt som muligt over hele verden. Nogle af de væsentligste ASC-parametre er at begrænse forbruget af kemikalier, at undgå stressede og syge fisk, der kan smitte vilde bestande, at benytte fiskefoder i dambrugene, der ikke er produceret af overfiskede arter, og endelig at undgå ændringer af hav- eller landmiljø omkring dambrugene, samt at produktionen foregår på en fornuftig måde, som tager hensyn til arbejdsmiljø og lokalsamfund.

Økologi-mærket

Det røde Ø betyder, at vi ønsker økologisk opdrættede fisk og mindre medicinering, ingen sprøjtegifte mod fx lakselus og ingen brug af kunstige tilsætningsstoffer, intet genmodificeret foder (GMO-foder) og bedre pladsforhold for laksene.

HOLDNING: Det mener vi om mærkerne

Hjerteforeningen vælger at lytte til Fødevarestyrelsens officielle anbefalinger, og dermed anbefaler vi ikke den ene slags fisk frem for den anden. Det er et valg, du som forbruger må tage.

OPSKRIFTER: Tre lækre opskrifter på forårets og sommerens fisk

Kuller med ribs-salsa og kartoffelgryde med svampe og spinat

Hornfiskeruller med blomkålstimbaler og dildsky

Blåmuslinger i tomat

Find flere opskrifter med fisk og skaldyr her

FAKTA: Hvad er sæsonens fisk?

Vil du have ferske fisk, kan du spare penge ved at købe sæsonens fisk.

Forårets og sommerens fisk er:

• Torsk
  • Lyssej